barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Mansdiskriminering på festivaler & Motörhead with tits?

Kategori: Allmänt

Det här blir väl ett mer rent inlägg om musik generellt, men för att få med lite (punk) relaterat har jag klistrat in ett gammalt inlägg också.
 
Organisastionen Rättviseförmedlingen har startat en initiativ att jämna ut könsfördelningen av band på Sveriges festivaler....i stora drag-att försöka få med fler tjejer. Och givetvis så har folk tagit illa upp och kallat det "mandiskriminering" och trots att "debatten" bara börjat så lär den väl knappast sluta klockan ett om man säger så.
 
Jag tycker det hela verkar positivt, positiva motreaktioner är alltid bra. Men jag hoppas att det inte kommer bli någon sorts anspelning på "offermentalitet" utan ett djävlaranamma istället. Att det inte på något vis blir ett "vi mot dom" men så verkar det inte vara ifrån föreningens sida.
 
Men ska jag lägga in någon sorts reservation själv så hoppas jag även att det inte heller kommer handla att tjejer minsann ska få lira på festivaler i rättvisans anda/för sakens skull. Komma med på någon sorts kvotering. För i en perfekt värld ska väl band dömas som just band och inte efter kön...samtidigt som man i ärlighetens namn, som arrangör måste se till vilka band som drar folk. Jag menar, står valet mellan Iron Maiden och ett band med tjejer som bor i Knäckebrödhult och repat i 2 månader-är väl saken ganska självklar?
 
Det är en svår fråga hela grejen, och inte för att peka på "men den och den tycker minsann" så har jag märkt genom åren att flertalet band med tjejer är ganska kluvna i frågan själva....just angående om de bör få chansen för att de är tjejer eller inte. Ibland har jag fått känslan att att det har passat galoscherna att vara "ett tjejband" om det kan ge fördelar....
 
Jaja...som sagt en väldigt svår fråga. Men ingen ska diskrimeneras pga t.ex kön men i ärlighetens namn måste man väl vara lite realist också.
 
Och som utlovat, här följer texten.
 
Motörhead with tits?
 

Jag får ibland inte ihop grejen med tjejer som spelar i band....där bandet består av bara tjejer. Ofta så (om jag får generalisera) så vill de absolut inte ses som ett tjejband...jag vet inte riktigt vad som är fel i det?

Visst,i en perfekt värld så ska det väl inte spela någon roll men så länge det inte bidrar till en "klapp på huvudet mentalitet", att de får höra saker som "ni är bra för att vara tjejer" så vad är problemet? Det går ju inte att komma ifrån, hur man än vrider och vänder på det att uppmärksamheten många gånger pga det är bra...men visst finns det undantag. Det är kanske (ibland) bara att tacka och ta emot?

Men som sagt, ibland blir det ju tröttsam sexism över det hela, och man undrar om det verkligen är 2011. Ibland känns det inte långt ifrån kommentarer som t.ex The Runaways fick.

"Hur har ni fått skivkontakt höhöhöhöhö"

Skithärligt att säga det till 16-åriga tjejer (som de var i snitt när de gav ut första skivan)



Eller att tillskriva manliga egenskaper på dom....

"röjer lika bra som killar, lika bra gitarrist som insert valfri manlig sådan".

Fast jag tror inte,som jag själv besskrivit Texas Terri Bomb ibland..."som en kvinnlig Iggy Pop". Jag tror inte hon skulle gråta över den epiteten direkt.




Men ibland märkar man hur små referensramar journalister har. Och där räknar jag in vissa fanzinemakare också. De tar liksom till de få "stora" punksångerskorna eller grupperna för att beskriva en sångerska eller ett band. Som Candysuck när det begav sig...de jämfördes hela tiden med L7 men minns jag rätt så började de inte lyssna på dom föränn....ja, väldligt sent.



Och alla punksångerskor kan INTE låta som Beki Bondage....eller Siouxsie Sioux som Helen Hill från The Violators jämt jämfördes med. Rösten var kanske lite snarlik men...jämföra dom ändå? Siouxsie var bra (när det inte blev för deprimerande låtar) men Helen  hade ju en aggresivitet i sin röst som Fröken Banshee inte var i närheten av.




Men sen man kanske inte är så bättre själv, jag har kommit på att jag ett par gånger när folk frågat vad Körsbärsfettera är (jag har alltid en pin på jackan)..så har jag sagt "ett punkband med bara tjejer från GBG". Det är ju liksom ingen klapp på huvudet eller sådär....men jag vet inte själv varför jag gör det.



Och angående bandet ifråga så, det kanske inte är någon högoddsare men t.o.m inom punk/skin-scenen märktes det lite trista attityder mot bandet, eller kanske mer vi som gillade dom...när de släppte sin första demo. Då var det en del röster som höjdes att:

"vissa gillar nog bandet bara för att de vill sätta på dom"

Eh..jo, men huvudet på spiken? Många av de som hyllade bandet (det har var på ett forum för ett par år sen) var liksom herrar i mer än väl vuxen ålder. Sådant beetende hör väl mer fjortonårsåldern till? Och ofta kanske inte direkt killar? Även om många tjejer som är "kära" i "pojkband" nog bara tror dom är det eller för att de förväntas vara det....hm, det där skulle jag kunna skriva spaltmeter om men det får bli en annan gång.

Men nåväl....det är säkert olika från fall till fall vad man "får" kalla band...men det måste ibland bara tufft att vara lite katten bland hermelinerna i en mansdominerad sub/musikkultur.

Men det ska behandlas med respekt, precis som med vilka andra (killar) som helst.

...och verkligen inget "Motörhead with tits", som Teenage Warning skrev om Nashville Pussy. Där är ett exempel där det gick lite för långt men bara blev plumpt....

....eller de liksom jag kanske menade väl?

Fast eftersom faktumet är mer än uppenbart att allla INTE är tjejer i bandet så...blev det väl mer än lovligt dumt?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: