barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Intervju med Bizex-B

Kategori: Allmänt

Med tanke på att Bizex-B ska spela på Punk & Bössa i Gävle i slutet av december så tänkte jag publicera (delar av ) en gammal intervju (2005) som jag gjorde med sångaren Zluggo Pop (som dock inte verkar vara med i bandet idag).
 

Kan du ge oss lite av bandets historik?

Bandet jag blev tillfrågad att sjunga i innehöll bl a folk från gamla Pink Pyjamaz. Vi repade en gång, men det hela rann ut i sanden. Ur ruinerna uppstod Trash, ett band där jag sjöng och där Jacob Gordin spelade trummor. På gitarr hade vi Fritte Jonasson (sedermera Ex-Pop) samt en kille som hette Dieter på bas. Vi gjorde endast EN spelning, och då tillsammans med Di Levas dåvarande band the Pillisnorks samt ockelbopunkarna Lars Langs. Det var den 3 februari, 1980. Bizex-B bildades någon gång i mars, och gjorde sin första spelning som förband åt PF Commando på Folkets Hus, Gävle i mars, 1980. Då bestod Bizex-B av mig på sång, Walter Wideo på gitarr, Mats Colling på bas och Jacob Gordin på trummor. Då Jacob senare fick förhinder av olika slag, tog Colling över trumsetet och ny basist blev Åke Idol. Den sättningen hade vi då vi släppte vårt första alster, i maj 1981: kassetten "Äntligen...Bizex-B". Vid tiden för inspelningen av vår första LP hade vi Micke Maskin på trummor. I övrigt var sättningen densamma. Och när 2:a LP:n spelades in var Jacob tillbaka bakom trummorna.

 Ge en liten kommentar till era släpp:

Äntligen Bizex-B: Dansbandsproducent mixade...Lite tunt sound. Men vi var SÅ stolta. "En Vårkväll I Tiden" håller än. Och musikaliskt tycker jag att samtliga låtar håller.

Vi lever: Lite tyngre sound nu. Inte bara s k bössalåtar, d v s låtar där det går fort, utan även lite mer långsamma, tunga saker.

En våldtäkt i vinyl: Värdelöst omslag, lite ojämn, men det finns låtar som står sig, t ex "Stadgad" och "EAP". Inte lika tungt sound som på 1:an.

Ni kallas ju ofta "Sveriges första Oi-band" vad tycker du om den epiteten och hur influerade var ni av Oi? Läste någonstans följande citat: "dom var lika mycket Oi! som Varukers. Guilty by association, så att säga" Stämmer det citatet?

Vi var ett punkband. Givetvis lyssnade vi alla på The Business, Infa Riot, Cockney Rejects, m fl, men jag tar avstånd från etikettkoketteriet.

Angående om citatet stämmer...Troligen. Vet inte vem som sade det.

Hurdan stämpel hade Oi-musiken i Sverige runt denna tid? Läser man gamla zines så verkar många tyckt att den förstörde punken och bara hade "idiottexter om bärs och att slåss" och att majoriteten var fascister.

De punks som gillade Crass och liknande band var misstänksamma. Men det hände ju att även gamla, radikala band som Upstarts och Sham fick nazistämpeln på sig. Fullständigt befängt och obefogat. Personligen var jag maoist.

Hur var punkscenen i Gävle när det begav sig?

Det fanns många band. Vi tillhörde väl den andra vågen, efter PF Commando, Bugs, med flera. Sedan kom ju Slam, Fosgen, Wax och de andra. Los Bohemos likaså. (Vars basist spelade med mig i Broadway Boys, som jag var med och bildade efter att Bizex-B upplösts). Det var en kreativ, revolutionär och nyskapande era.

Jag sökte på Bizex B på google och då dök det en upp en nazistisk sida där det fanns en annons för en skiva med namnet "Norrlands Befrielse Armé" Där ni medverkar tillsammans med band vid namn Tyr och Tors mannar som i sin tur bidrar med låtar som sieg heil och arisk kamp..Visste du om det här? Går det isåfall inte att stoppa på något sätt? (http://www.sniper-records.net/Produkter/Egna/egna.htm)

Jag gjorde vad jag kunde för att stoppa det hela, men tyvärr utan resultat. Jag tar totalt avstånd från nazism och ALLA andra politiska ideologier. Förstör mitt röstkort varje gång det blir dags. Valet är ett spel för gallerierna. "All the power's in the hands of the people rich enough to buy it".

På tal om det så måste kan du väl berätta när Eric Blucher (förgrundsfigur inom den svenska nynazistiska rörelsen) ville släppa er andra LP?

Det har jag bara hört talas om. Och jag tar fullständigt avstånd från hans ideologi. Jag vill poängtera att jag heller aldrig haft kontakt med mannen i fråga eller hans rörelse.

Vilken var höjdpunkten i karriären? Fortsatte du med musiken efter Bizex?

Höjdpunkterna var studioinspelningarna vi gjorde samt då vi vid två tillfällen spelade förband åt KSMB. Jag har gjort två insjungningar som finns på en kassett som Maranataförsamlingen i Stockholm tillhandahåller. Det är två sånger av den norske maranatapredikanten Aage Sameulsen. Dessutom har jag vid två tillfällen gästsjungit i bandet BULT (numera upplösts) och kört lite gamla Ramones- , Bizex-B-låtar m m.

 
 

Kommentarer

  • LARZ GUSTAFSSON a k a Zluggo Pop säger:

    Den 11/5 2013 gjorde Bizex-B sin sista spelning någonsin. Spelningen ägde rum på Club Probation, Snövit, Ringvägen i Stockholm tillsammans med PUFFRA.

    2013-05-20 | 20:21:03
    Bloggadress: http://www.myspace.com/zluggo_pop
  • LARZ GUSTAFSSON a k a Zluggo Pop säger:

    Vill även poängtera att jag sjöng med Bizex-B på punk- och bössafestivalen på annandagen 2012.

    http://blog.poeter.se/?p=4410

    2013-05-20 | 20:23:24
    Bloggadress: http://www.myspace.com/zluggo_pop

Kommentera inlägget här: