barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Prins Carl-No Mercy

Kategori: Skivrecensioner.

 
Då var uppföljaren till New order här. Prinsarna som jag tycker hela tiden haft ett ganska unikt sound fortsätter här på samma spår, även om man kan höra lite Sham 69 blandat med The Business - när de var i sina vassaste dagar, så lyckas de ändå inte ge en känslan av att vara för influerade så att det skiner igenom.  
 
Skivan öppnar starkt med Emmys song följt av Your life-your dream, där jag tycker mig få lite vibbar av Ebba Gröns version av Staten och Kapitalet. Och när jag ändå är inne på det svenska spåret så tycker jag mig även höra lite Sexnolltvå (KSMB) i Follow god.
 
Deras starka sida på denna skiva är texterna, och de berör många viktiga ämnen. fackföreningarnas betydelse (Stand up for your rights), idiotin i att döma någon efter hudfärgen (Scum) och främst i True love som handlar om kontrollerande pojkvänner som misshandlar sina partners psykiskt.
 
Men det finns även en stor portion humor, som när de kör Finger up av 2nd Pint (där Sam från bandet ifråga sjunger andra versen) och kanske är 3 years down the toilet allvarligt menad men det blir tragikomik av det hela. Den sistnämnda har lite 50-tals känsla över och det skulle nästan kunna vara en av The Accidents tidiga alster (givetvis så finns det ingen likhet med det bandet och Prinsarna i tempo)
 
Bra rätt igenom och en bra avslutning och historielektion i låten Prins Carl, som tillsammans med texten i instickshäftet kanske kan göra att bandet får lite färre frågor om bandnamnet i framtiden.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: