barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Angers Curse-Tighten the screws.

Kategori: Skivrecensioner.

Det tog bra lång tid innan denna platta hittade hem till mig. Angers Curse som jag bevittnat två gånger i år ÄR ett av de fem bästa banden som kommit från Västerås...räknat från när jag började gå på spelningar som mest i mitten av 90-talet. Det är ett rutinerat band, och de har på ganska kort tid (iaf sen jag följt dom) stått på scenen med riktigt tunga namn. Vilka band de tidigare spelat i och vilka band de delat scen med låter jag vara osagt då jag tycker det inte alla gånger är relevant och kan stjälpa band. Sen att vissa band VERKLIGEN är snabba med att påpeka sådant..är en annan historia, vill dom bli bedömda för det dom gör här och nu eller gamla meriter?
 
Men till plattan nurå...
 
Just hardcore är en genre där en del band kan falla lite platt när de spelar in en skiva..det är ju till stor del musik man ska uppleva live anser jag. Men AC lyckas med Tighten the screws - även om jag ändå tycker bandet ska ses med fördel live. En snabb och grinig käftsmäll till skiva där texterna behandlar hopplöshet, svek och idioter i allmännhet...och repetera. Det är inte en glad rad eller ens en gnutta hopp, totalt nattsvart och vid de två-tre första lyssningarna - jag är ibland inte alltid utrustad med tålamod - så hade jag lite svårt att skilja låtarna åt då de i mångt och mycket behandlar samma ämnen...
 
....men då jag gav skivan lika många lyssningar till....så fixade det sig. Favoriter blir Stay away och You live as you learn. Till sist gillar jag de klockrena körerna som kommer emellanåt...men då jag är en sucker för sådant så hade gärna sett mer av den varan.
 
Bör jag passa mig i piten nu?
 
(12-09-20)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: