barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Kingdom, Wrong Answers med flera.

Kategori: Gigrecensioner.

Då kom kvällen som jag väntat på bra länge, fem HC-band på Växhuset för en ynka tjuga i inträde. Med myrsteg pga risken för att halka knallade jag ner strax efter fem för att möta upp Batteristen. Vi hängde på låset men pga någonting var insläppet fördröjt en sisådär 20 minuter, då fick det bli en kaffe. Vi mötte David och Limpan nere i korridorerna och höjde väl medelåldern därinne med dubbelt så mycket när vi steg in. Nu var kanske inte alla SÅ unga men det kändes som Ella var bland de äldsta innan och vad är hon, 23 eller något sånt. Och jag räknar bara med publiken, banden räknas inte.

De två första banden var dock inte min kopp te riktigt, när jag lyssnar på HC vill jag ha den levererad som en käftsmäll - från början till slut. Tempobyten är inte riktigt min grej men energi, det hade dom.

Käftsmällen kom....i form av Angers Curse-som jag ÄNTLIGEN fick se live. Jag förstår absolut varför de gigar så mycket som de gör, och att de krönt den framgång de gjort. Det stod för mig helt klart att de, om vi ska börja lokalt-ÄR V-ås finest, och då jag sett de flesta lokala banden som gjort hyfsat väsen av sig de senaste femton åren....jag tror nog det här-tillsammans med Bombshell Rocks bästa stunder-är det bästa som kommit från gurkstaden. Kolla upp detta band NU! Att Dräperz fick en shout out gjorde inte saken sämre.



http://www.myspace.com/angerscurse

Wrong Answer från Philadelphia gick upp efter det, och sångaren som sålde merch precis bredvid där vi stod verkade vara en av de mest trevliga människor jag sett. Jag gillade det, ganska mycket punkig hardcore, och jag kan inte annat än gilla ett band som drar Stiff Little Fingers riff innan de mosar igång. Men det kan inte varit lätt att gå upp efter AC.

Men kvällens höjdpunkt blev Kingdom. Jag har ALDRIG blivit så hänförd av en frontfigur som jag blev av Davin. Hon var så liten men herredjävlar vad hon kunde ta i. Givetvis så var det inget "bra-för-att-vara-tjej" eller "hon sjunger-lika-hårt-som-en-snubbe" utan....hon bara ägde scenen och var så djävla ödmjuk i mellansnacket. Härligt att se en tjej som inte ber om ursäkt om sin existens eller spelar på sexighet och beter sig som ett våp.....det är svårt att verkligen beskriva, man var tvungen att vara där. Men....lägg till energin och utstrålningen från Otep Shamaya, Wendy O Williams och Texas Terri....så är vi i närheten.



Bandet gick rätt in i hjärtat, de började ganska lugnt för att sen VERKLIGEN leverera ut käftsmällar. Jag såg ganska direkt efter vi kommit dit att de sålde KASSETTER, och det blev spikat direkt att en sådan skulle jag ha. De berättade sen på scenen att alla intäkter gick till för att hjälpa offer för trafficking i Kambodja-då blev det bara ÄNNU MER självklart att en sådan skulle jag ha. Det fick bli en sådan plus en sjua.

Mer info om kassetten:

http://xkingdomx.bandcamp.com/album/between-the-stars

Superlativen över bandet kan fortsätta...jag tror min poäng kommit fram dock. Stort tack till V-ås straight edge och banden för en mycket bra arrangemang.

 
(2012-02-03)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: