barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Oi-gig i Västerås

Kategori: Gigrecensioner.

Erkännande nummer två: Pga specifika ärenden och affärer, plus att jag ville träffa ett par människor som jag sällan träffar så gick jag till Bankiren i lördags. Jag är inte mer än människa och erkänner iaf när jag felar.

Ärendet och affärerna gick inte som planerat då personerna inte dök upp, men jag fick träffa lite skönt utomsocknes folk som Tosse och Gurkan, och det var verkligen inte igår.

Men höjdpunkten var att träffa Söderbönan som kommit hem från Umeå, är inte den damen prozac på två ben så vet jag inte vem som är det...hur kul som helst.

Jag noterade ganska snabbt att det fanns ganska många lite tyngre politiskt involverade där...men som tur är lämnade alla politiken i dörren (förutom en som gick omkring i en t-shirt med lite skvallrande motiv)....jag tyckte det kändes lite explosivt när Kombatants körde Boots and braces men det var lugnt....just covers verkade vara melodin för två av banden.

Men jag måste säga att....om man är osäker på texten-kanske man ska undvika just den covern eller slipa på den mera? Det blir att man förstör låten anser jag om man inte kan den ordentligt, och det var just låtar med ganska stort symbolvärde så...det var trist. Sen måste jag även tycka....som jag nämnt många gånger - trovärdighet är ALLT, inte minst inom punk/skin/Oi-svängen...och väljer man att göra en en cover där man står och himlar med ögonen under en viss del av texten-så blir det uppenbart att man inte tror på det man sjunger....och då blir det fel. Varför gör man då saker man inte kan stå för? För att få publikens gillande? Nej....bakläxa där.

Några av de tolkade låtar under kvällen: Watch your back, Skinhead girl, Heart full of pride,Beväpna er och If the kids are united. Jag måste även ge cred till Läraren som styrde upp sjyst skinhead reggae och ska i PA:t innan första bandet. Lokalt sett var vimlet också helt okej med R, Torse, Slumlord, SZ, V-ås äldsta skin, GBG-David, Lill-Robban med fler.

Det blev relativt problem fritt med "bara" två-tre mindre handgemäng, men det är väl lika mycket som en "normal" kväll antar jag. Dock så tycker jag att folk som INTE har något med saken att göra-ska fan hålla sig borta.

Kvällen avslutades med styrdans (med dipp till Märk ur vår skugga med Carro, och att jag höll uppsikt över en bekant med brottades ner av Harry Haffa och Konstapel Steroid....så vi inte skulle få ett nytt Osmo Vallo fall. Man märkte under hela kvällen att bängen var på tårna....jag och sällskapet kom dit runt halv tio-och jag tror inte det tog mer än en kvart innan de var in och kollade läget. Sen blev det en 5-6 svängar till.

Musikmässigt var det inte den bästa kvällen men ur vimmel synpunkt-tiptop. På ett personligt plan så blev det även en del knas....som avhandlades igår i bloggen så jag ska inte dra upp det här igen. Men jag tror det finns en chans till att reda ut och rensa luften....

 
(12-02-13)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: