barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Rancidpunx

Kategori: Allmänt

Gamla demos och skivor från band som var som mest aktiva i slutet av 90-talet och fram tills..ja, 05 någon gång har gått varmt på stereon den här veckan....

Och jag måste säga att det är skönt att den här "Rancid-vågen" är över....att alla nya band inte bryter ryggen av sig att försöka låta som dom. Inget ont om Rancid så, de två första plattorna är guld, och det som de gjorde efter...ja, hade väl sina poänger. Sen har jag lite åsikter om att bandet kanske fick lite hybris och kanske gjorde både tre och tolv lite väl kommersiella drag men....nej, det tar jag inte nu.

Men de här banden....det kanske inte är konstigt att så få av dom finns kvar idag? Bygger man upp sin hela identitet på att låta som ett annat band kanske man inte håller så länge?

Och förr eller senare ser väl folk igenom det? (eller tröttnar om inte annat)

Trovärdighet är ju allt som jag tjatar om) och det kanske rimmar lite illa om ett band från Skoghall där medelåldern är 18-19 (kan någon gissa vilka jag syftar på?) där de verkligen tagit till sig av Tim Armstrongs textförfattande och skriver om hur de ångrar sina val i livet och vilket hårt liv de levt.....

Det är ju inte direkt lätt att låta originella idag, och visst-jag tycker det verkar som om många band blickar tillbaka till 70/80-talet idag...men hellre det än en fortsatt Rancid-våg. Jag har ännu inte hört något direkt skräckexempel på ett band som låter som kopior av något band från den eran....som alla skräckexempel på Rancidkloner....

....fast någon kanske har något exempel?


(från 11/1-2012)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: