barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Spotlicks-"7.

Kategori: Allmänt

2011 var ett år då jag gjorde mig bekantskap med flertalet lite nyare svenska punkband som har den goda smaken att sjunga på svenska och blicka tillbaka till 80-talets punk (och ibland lite senare). Det känns helt klart som ett steg i rätt riktning och jag är glad att tiden då alla band skulle låta som Rancid (är över) Väldigt få låter dock som kopior av andra band, vilket är positivt. Spotlicks är en sådan ny bekantskap, jag vet inte hur länge de spelat men har jag förstått det rätt var de under förra året på en lite Europasväng och medverkat på Turist i tillvaron vol 1 (samlingarna som fått Sverige i gungning)

Denna ep innehåller fyra låtar och de sätter sig lätt och stannar där. Då jag är särskilt svag för punk med kvinnosång så sitter det här som handen i handsken, i sången satsas det inte så mycket på råstyrka så att det blir gapigt utan det är sång det handlar om-plus i kanten igen där.



Jag gillar alla fyra låtarna menfrämst Felsök och Du duger. Kanske kan de jämföras lite med samtidiga gäng som Masshysteri och Knugen faller (?) Men är klart mycket mer punk och känns mer äkta än de två nämnda om ni förstår hur jag menar.

 Extra kul är att plattan är släppt av Mög records...i samarbete med Really Fast-och säger det dig ingenting så behöver du en rejäl historialektion inom ämnet svensk punk.

http://www.myspace.com/spotlicks
 
 
(17/1, 2012)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: