barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Derby Sthlm-Den moderna tidens pirater.

Kategori: Skivrecensioner.

 
Det här var helt klart en trevlig ny bekantskap. Om jag har förstått det rätt har bandet två år på nacken och detta är deras första släpp. Det finns rutin i bandet men jag avstår från att namndroppa då jag ofta inte tycker det är så relevant vad bandfolk gjort tidigare alla gånger. 
 
Det är väl trist att dra upp en massa jämförelser med andra band men jag får känslan av att bandet influerats av både gammalt och nytt-jag skulle vilja kalla det en bra misch-masch av Attentat, svensk 90-tals punk, KSMB  och lite Ebba Grön. Det är melodiöst och medryckande och jag gillar - det som jag ser det som-uppmaningarna i de två första spåren, Nått nytt och titelspåret  till ungdomar att GÖRA NÅGOT -  greppa gitarrerna kanske?....lite som i Världen tillhör er av Asta Kask. En bra öppning på skivan och som tredje låt kommer ett viktigt ämne i Lönsam som jag tolkar som en känga till   jobbossar som knappast tackar arbetarna fastän de bryter ryggen av sig. Skivans absoluta höjdpunkt tycker jag är Svart guld och diamanter där inledningen inte låter lite likt Dead  Kennedys och när sången kommer igång blir den känslan knappast mindre.
 
En mycket bra ep av ett gäng som kan sin punk och har en  sjyst attityd. 
 
Skivan kan beställas på:
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: