barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Nike & Röda Orkestern-Det står skrivet.

Kategori: Skivrecensioner.

 
En skiva mot alliansen skulle jag vilja sammanfatta den här som. Många likheter med Nikes debattartikel i DN för några månader sen finns i texterna. Den här skivan är ett samarbete mellan henne och hennes orkester och lite över en handfull författare-bland andra Mian Lodalen och Katarina Mazetti. Nike har skrivit all musik och hälften av texterna och författarna står för andra hälften. Om jag ska nämna något om  texterna först så är faktiskt de bästa skrivna av författare-det är också de som fått mest uppmärksamhet och som promotats mest. Jag snackar om Utanförskap blues av Inger Ederfeldt och Aktion! av Eva Fuchs.
 
Hur låter det då? Ja....första halvan är väl rock blandat med lite blues, förutom Vandringsråttorna som har latinska rytmer. Nike låter arg i en del av spåren men jag kommer på mig själv att längta efter lite mer punkklös i musiken. Andra hälften är lite mer laidback och poetisk på sina håll, och då kan jag inte låta bli att tänka på Tant Strul, kanske för att Sebastian Öberg medverkar med sin cello och även Malena Jönsson medverkar på skivan.
 
Skivan har sina poänger, trots lite väl lugnt tempo som sagt, många av låtarna skulle passa fint i punkkostym och jag ger skivan godkänt men jag tror inte den kommer tilltala punkfans överlag, men det är nog heller inte meningen. Det blir kanske lite proggigt mellan varven men om inte annat kan nog alla som varit inne i karusellen som är arbetsförmedlingen med FAS 3, meningslösa praktikplatser o.s.v...ha behållningen av texterna i alla fall.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: