barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

20 th century rock n roll-punk.

Kategori: Böcker.

 
Den här boken är inte direkt ny och jag förstår den inte riktigt. På baksidan läser jag:
 
To fully understand punk music, you have to understand punk people. This book will show the way.
 
...på 160 sidor?
 
Går vidare till förordet och då förstår jag att Dave Thompson inte haft ambitionen att täcka ALLA  tidiga band, och heller inte de bästa. Utan blanda större med mindre band som bara släppte 2-3 singlar och även en del som kämpat på trots att de inte riktigt kommit upp sig i smöret. Okej...låter ändå okej.
 
Men sen så skriver han i slutet av förordet att these 40 bands just had a lot more than most.
 
Och DÄR sätter jag standarden och jag kan såhär med facit i hand bara medge att boken är väldigt subjektiv. Han skriver mycket om banden han just gillar, vilket är cool på sätt och vis....
 
Men jag vet inte....en del band kvalar knappt in under punk överhuvudtaget enligt mig och jag tycker mycket ganska relevant fakta om banden utlämnas...det känns som om förlaget, som gjort flera böcker på samma tema fast med olika musikstilar-gett uppdraget i elfte timmen till någon haft med koll som lyckas få till något som känns lite som ett skolarbete på högstadiet. Nu var ju inte syftet att göra en djup analys men....det här känns ändå fattigt.
 
Ett okej tidsfördriv men inte mer. Omskrivna band är givetvis självklara band som Sex Pistols, The Clash och The Damned men även The Boys, Lukers, The Slits, Wire, UK Subs, London, The Ruts och Penetration.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: