barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Bojkotta 4-skins?

Kategori: Allmänt

Det har varit en liten debatt som blossat upp med jämna mellanrum angående 4-skins det senaste året (det har säkert varit längre också) och angående deras skiva The Return där en del anser att vissa låtar ger en del högervibbar (och jag kan hålla med till viss del) samt att det länkas till videoklipp där några textrader i I dont wanna die ändrats.
 
Och inte helt oväntat så har en del antifascister gått i taket-främst sådana (vad jag sett) som hela tiden griper efter halmstrån för att kunna kalla band höger, mycket guilty by association och så vidare. Och även på en del crust-forum har det gapats-och vad dom har med Oi-scenen att göra och har rätt eller kunnighet att uttala sig hajar jag inte. Det är ju liksom mycket att dom predikar för de redan frälsta om att alla skinheads är nazister o.s.v o.s.v.
 
Så just angående ovanstående faktum så är ju inget nytt under det tröttsamma solen. Man förväntar sig inget annat och blir föga förvånad.
 
Men även om debatten inte är så stor-inom vår egen scen och bland invigda så....existerar den givetvis och på vissa håll så tycker folk att bandet ska bojkottas, det snackas om att det nu ska slutas lyssna på bandet.
 
Visst får folk göra som de vill, men det hela blir rätt absurt i min mening. Man får ha i åtanke att dagens 4-skins inte direkt är samma band som existerade 79-84, Gary Hodges-som väl får "bära hundhuvudet" för dagens 4-skins slutade 81-och då är det ju ganska befängt att döma ut ett helt band och dess historik och diskografi pga vad EN medlem gör nästan 30 ÅR senare? Dåtidens låtar blir väl inte sämre p.g.a det?
 
Givetvis får väl folk göra hur dom vill men som sagt, att sluta lyssna på ett band pga vad en medlem gör IDAG är absurt enligt min mening. Så..det mest logiska är väl att inte köpa "nya" 4-skins plattor och låta bli att gå och se dom live?
 
Jag själv tyckte Hodges reinkarnation av bandet var djäkligt trist det första jag hörde 07 eller 08 med bland annat två tandlösa (och lite väl förutsägbara) covers på Slade och någon trött nyskriven låt. Så främst pga det så finner jag inte bandet direkt intressant-men visst bidrar även den nya agendan. Utan att för den sakens skull kommer göra att jag slutar lyssna på de gamla skivorna jag har....
 
....aldrig.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Paco säger:

    Lite larv är det allt. Vill man gå den vägen kan man ju snabbt konstatera att Hitchcock, bandets manager och sångare på "Plastic Gangsters" var British Moment, så redan då var det lätt att GBA:a. Plus att jag tvivlar på att Paul Swains åsikter var annorlunda innan han gick med i Skrewdriver. Den som söker ska finna, sålunda, och ärligt talat, vem bryr sig??

    2013-11-18 | 18:07:09
    Bloggadress: http://punkochoi.blogspot.se
  • Paco säger:

    *British Movement, menar jag såklart :)

    2013-11-18 | 18:14:55
    Bloggadress: http://punkochoi.blogspot.se
  • Niklas säger:

    Tack Paco!!! Finner man då hittar man överallt, bland dom flesta band från den eran. Och som sagt, vem fan bryr sig?!

    2013-11-19 | 10:54:09
  • MM säger:

    Ja,jag försvara inget av det här eller är en av dom som letar efter nålar i en höstack....tycker det är förbannat djävla tröttsamt att utomstående alltid ska ha åsikter när dom inte har något med scenen att göra. Men det kommer väl alltid finnas Steve DIY:s tyvärr.

    2013-11-19 | 11:00:43

Kommentera inlägget här: