barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Psychopunch+The Breakouts.

Kategori: Gigrecensioner.

Bankiren är det oftast väldigt blandad publik-oavsett vilka som spelar. Och i lördags när Psychopunch skulle backas av rockabillybandet The Breakouts var det en stor chans att det skulle bli mer blandat än vanligt kanske?
 
Då just rockabillykulturen (och tyvärr-raggarkulturen) har ett ganska starkt fäste i Västmanland så var chansen stor att i alla fall förbandets spelning skulle domineras av just sådana. Och visst blev det så, redan när jag och mitt sällskap klev innanför dörren så märktes dominansen av denna subkultur. Och det var redan bra fart på dansgolvet trots att det "bara" spelades musik från Spotify.
 
Emellertid blev trion på och som ofta med nyare rockabillyband så bestod en stor del av deras repotoar av covers-vad det beror på vet jag inte och jag vet inte heller varför punkcovers är så populärt bland många billy-band, kanske kan det bero på att rockabilly är en "retirementplan" för gamla punks eller för att det blivit mer crossover mellan punk och rockabillykulturen men jag ska inte förlora mig själv i någon analys om det. Bandet var svängigt och öppnade med King of fools och det blev starten till flertalet covers av just Social Distortion-de andra var Sick boys och Dont take me for granted och förutom bandets egna låtar så bjöds det på Blue moon of Kentucky, Sheena is a punkrocker, Rock this town och-hör och häpna, en cover på Coca Carola. För mig så kan det ofta bli så när man främst är det för huvudakten att förbandet känns lite långdraget och här var det tydligen lite så även för andra då arrangören Lasse klev fram och sa att det var dags att avrunda. Lite till publikens förtret som dansat rejält under hela giget-och då inte bara "deras egna" (rockabilly) fans utan även gamla gothare, skins, och "normals (i brist på bättre uttryck) svängde rejält på höfter och fötter.
 
 
 
Och så till huvudakten-som jag sett x-antal gånger under hela deras 15+ långa karriär. Jga tycker det varit en dels vängar i deras sound och även om det ibland gått några år emellan de gånger jag sett dom och bands sound faktiskt ändrats så har jag flera gånger tänkt "så här lät dom inte alls förra gången. Till exempel så tyckte jag de var bra mycket mer punk på deras gig på Sigurdsgatan 2010 medans de förra året var mer radiovänliga förra året i april. Men denna kväll var det punk för hela slanten och det är så jag föredrar dom faktiskt. Märkligt nog så har jag inte en enda skiva med bandet så vilka låtar de körde kan jag inte säga. Men som sagt, det var kort och gott väldigt punkigt och väldigt bra. 
 
 
 
En bra start till gigåret.