barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Vi är bäst-recensionen.

Kategori: Film & Dokumentär.

 
Så var Lukas Moodysons film om 3 tjejer som startar ett punkband 1982 ute på dvd och hyrfilm. En film som tydligen är baserad på en bok (dock så ska en del hemskheter vara utlämnade) och den är väl som hans filmer ofta är: om ungdomar som kämpar för att få vara sig själva och hitta sin identitet  i en ganska hård värld med vuxna som sviker och skolkamrater som mobbar. Ganska tidigt i filmen så fastnar jag för Klara, som spelas av Mira Gorsin-som jag direkt ville adoptera som lillasyster. Andra kul karaktärer är Klaras pappa, som är underlig och skönt halvbisarr samt fritidsledarna Kenneth och Roger-som menar så väl men det kanske inte blir så rätt alla gånger. Roger spelas för övrigt av Mattias från Strindberg som Tortyr.
 
Jag är egentligen inget större fan av Moodyson så-även om jag tycker han ofta tar upp viktiga ämnen. Och visst vinner den här filmen på att den handlar om punk. Soundtracket hade jag ganska höga förväntningar på-och visst passar låtarna in i varje scen de spelas-låtar av Ebba Grön och KSMB främst men några till hade inte skadat-det blir lite trist att det bara är de kändaste och plockat med något "mindre" band hade inte varit helt fel.
 
Filmen är väl om jag ska försöka ge något helhetsbetyg inte det bästa jag sett så...men som sagt,den vinner på att den handlar om punk, tar upp viktiga ämnen många nog kan känna igen sig i. Och jag förstår att filmen blivit så kritikerrosad som den blivit-vem hade förväntat sig annat?
 
Och Mira Gorsin är klart bäst i hela filmen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: