barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

V/A-Tyst för fan, ekon från Ebba Grön.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
När den här samlingen kom ut förra året så svor jag att aldrig lyssna på den. Både för att vissa saker gör man inte (cover på) och då jag inte kände igen mer än 2-3 artister/band på den här och ont anade att det här skulle röra sig om finstämd/slätstruken indie-pop så....
 
..fast det gick sådär-min nyfikenhet och mina tvångtankar tog överhanden och jag lyssnade. Tyvärr!
 
Redan i första spåret så ångrade jag mig där Noonie Bao gör en Barnkanalen/Absolute kids version av Ung och kåt, följt av Adam Tensta som här är dålig även för att vara hip-hop, och dödsstöten kommer i Samlingens version av Beväpna er....sjungen av en fjolla som låter som om han inte ens kan få till en buckla i ett smörpaket.
 
Och så fortsätter det, det enda positiva jag kan se är att det finns två band som gör hyfsat röriga tolkningar men det hjälps inte. Så här gör man inte med Ebba Grön, trovärdighet är allt och det finns ingen trovärdighet i de här tolkningar alls och jag skulle hellre genomlida en 90 minuters konsert med ett coverband fullt med braksvennar som skrålar med för full hals till låtarna dom kan en textrad till.
 
Jag kan inte tänka mig att någon som anser sig gilla punk och Ebba gillar det här, och jag undrar vad Gurra tänkte med när han tackade ja till att medverka på den här samlingen, där han med sitt Farsta kör Mental istid.
 
Undvik mitt misstag och låt inte eran nyfikenhet döda katten-för det är risk att ni aldrig blir människor igen.

Kommentarer

  • Error säger:

    Helt klart en platta jag aldrig kommer att lyssna på, känns som något projekt som har kokats ihop va ett gäng halvhäfftiga Hipsters som verkar inom kultur/nöjessidorna på Dn och andra pappersdrakar,om jag får vara lite fördomsfull har inte Adam Tensta knappt hört Ebba tidigare( gäller garanterat fler medverkande)...men men det ska väl vara lite nya motkulturen möter den gammla motkultaren över det hela.

    2014-03-12 | 12:29:39
  • MM säger:

    Ja, inte helt oväntat älskar hippa musikrecensenter det här...efter de recensioner jag läst. Och i övrigt har jag lite samma aningar som du,.

    2014-03-12 | 16:48:00
  • Ksmb säger:

    Thåström valde själv ung å kåt som första singel. Kul med en känga i solar plexus på punken! :)
    Fatta att de e Ebba som står bakom plattan!

    2014-03-15 | 17:19:53
  • mm säger:

    KSMB: Ja...är det så som du säger tycker jag det är helt galet...lagom "öppen" åsikt av mig och de har väl rätt att göra vad de vill men....då blir jag besviken. Och inget av detta eventuella faktum gör att jag ändrar åsikt om skitplattan ;)

    2014-03-17 | 07:38:08

Kommentera inlägget här: