barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

The Liptones-Sidospår.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
 Ska på svenska är inget vi är bortskämda med - därför är det kul att The Liptones nya platta är helt på svenska. Ett band som jag äger en tidig split-singel med, men inget mer. Pinsamt dåligt uppdaterad med andra ord. Och jag kan konstatera att om deras material innan den här plattan om än bara är i närheten så bra....så har jag missat något i alla år. Och jag förstår även varför många av mina vänner som normalt lyssnar på ska rätt sparsamt-håller dom så högt. För det här kan nog gå hem i många fler läger än de "de gamla vanliga".
 
Plattan öppnas med dansanta och snabba Vem fan tror du att du är vilket är en mycket bra öppning. Den följs av den lite lugnare (kärleks) historien Med dej som är vacker utan att vara sliskig. Och efter Mörka kvarter som handlar om att inte vika sig så och den försvenskande version av The harder they come vid namn Ju större dom är  så är det bara att kapitulera.
 
Jag har nog som sagt missat något väldigt bra ja.
 
Bandet har skivan igenom bra texter, en djäkla spelglädje och de kan helt klart hantera sina instrument. Oavsett om de kör snabb ska med starka refränger eller reggae - som i Fri som även är influerad av dub. Jag gillar även deras rockiga sida, som på sina håll påminner mig aningen om The Specials.
 
"Sen skall syndaren vakna" heter ju det gamla ordspråket.
 
Och den här syndaren är nu klarvaken och förbannat glad för det.
 
 

Kommentarer

  • AMTY säger:

    Det är aldrig försent att erkänna att man missat något. Dessutom är det ju bl a genom en blogg som denna som man kan tipsas om sådant man missat.

    ...i det här fallet är ju missen lätt löst.

    2014-09-12 | 21:17:00
  • MM säger:

    Precis! Glad att jag vaknade iaf ;)

    2014-09-15 | 10:26:15

Kommentera inlägget här: