barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Smash it up-Westcoast democracy.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
Andra fullängdaren som släpps i september av A message to you. Smash it up är ett av flertalet svenska band som minst sagt har ekon av gamla hederliga punkband från 77-79, deras influenser-som jag tycker mig höra är The Clash, Adverts, Sham 69, Cock Sparrer, Stiff little Fingers men även modernare band som till exempel Rancid-speciellt i avslutande Rich boy och Failure.
 
Och jag tycker mig höra referenser till dessa band i var och varannan låt, inte så uppenbara att man tycker det är helt uppenbart men de finns där. En bra blandning av gammalt och nytt alltså, om med såna influenser som jag nämnt kan det inte bli fel i mina öron. 
 
Skivan är bra rätt igenom och mina tre favoriter är Friends like you, Nine nine nine och Johnny boy.  Bland de mest intressanta låtarna textmässigt är 1986 som behandlar mordet på Olof Palme, ett ämne som jag finner mycket intressant och bandet skräder inte orden vad de anser om just det. Och jag är med på deras linje....
 
Bandet har ett sådant där sound som jag nästan direkt kan avgöra att de måste vara djäkligt bra live och jag hoppas få kunna se dom live inom kort.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: