barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Gråsuggorna-Old punks never die.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
 
För några korta sekunder när öppningspåret Bilderberg kom igång så tänkte jag "postpunk"...men efter ytterligare några korta sekunder så började jag tänka mer på inledningen i vissa av Blitz alster. Oavsett vad det är så är starten på Gråsuggornas tredje skiva ganska okaraktäristisk för bandet. Men det dröjer bara lite över en minut innan bandet drar igång med sin UK 82-doftande punk.
 
Och det är en bra skiva där jag trots att jag har deras två andra skivor-Fartblind och Punkelit samt har sett dom live två gånger....att dom spelar så djäkla fort. Jag gillar främst draget i No agenda och Struma boys, och på skivan har de även fått till en del växelsång och körer som de inte (alltid) haft innan så det är helt klart ett bra steg framåt. 

Men det är inte Blitz, One Way System och Varukers-drag skivan rätt igenom. I till exempel Enkel till Belsen är tempot lite lugnare än vanligt och innehåller även en dos av tidigare punk än den som de brukar vara starkt influerade av. Och i Allt står still går det väldigt lugnt till med lite känsla av apokalyptisk reggae med skön gästsång av en tjej vid namn Caroline, en av skivans bästa låtar.
 
Och mer annorlundare än vanligt är även Kravmärkt där Mia från Mimikry medverkar. Där låter det rätt mycket svensk punk ala 90-tal-jag vägrar konsekvent att använda ordet på T (punk)
 
Så Suggorna lyckas med det jag vill ha av ett band. Att låta som vanligt men ändra/lägga till lite så det inte blir VM i självklarheter.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: