barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Nike Markelius debuterar som författare.

Kategori: Böcker.

Nike Markelius debuterar som författare 12/2 2016.

"Första gången Nike Markelius sätter sig bakom ett trumset är när hon tillsammans med några vänner startar punkbandet Usch. Året är 1978, Nike är sexton och punken har kommit till stan. De blir förband till Ebba Grön, och snart börjar Nike spela trummor i Tant Strul, som hittar ett unikt musikaliskt uttryck i åttiotalets början.

I självbiografin Trumslag hjärtslag berättar Nike Markelius – med ett glittrande språk, präglat av livslust och kärlek – om framgång och fall, barnafödande, arbetslöshet och sjukdom, om frånvaron av en far och försöken att skapa nya sammanhang efter den intensiva tiden med Tant Strul. Det blir soloprojekt, teater, skrivande och skivbolag. Kontrasterna är många – rampljus och brödjobb, TV-intervjuer och gummistövlar i skogen, studioarbete och magiska somrar på Fårö.

Men Nike berättar också om hur det är att vara trummis och kvinna i en musikvärld som under så många år dominerats av män. Och om konstens och kreativitetens avgörande betydelse, både för individen och samhället.
Trumslag hjärtslag är rikt illustrerad med fotografier ur Nikes liv och karriär.
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Helt underbar bok som Nike skrivit!
    Jag läser med förtjusning, fascination och mycket medkänsla.
    Sällan har jag känt så oerhört starkt med en person jag läst om.
    Så jag skrev detta: https://www.poeter.se/Las+Text?textId=2005529

    Och detta:

    https://www.poeter.se/Las+Text?textId=2006168

    Som hyllningar, helt enkelt.

    "Barbed Wire Love" med SLF. Kanonlåt!
    Själv sjöng jag i Bizex-B från Gävle.

    Allt gott!

    Larz Gustafsson (Zluggo Pop)

    2016-10-16 | 13:50:24
  • MM säger:

    KUl att läsa, och dig Larz känner jag igen-vi har surrat en del genom åren-länge sedan sist dock.

    2016-10-19 | 06:12:53

Kommentera inlägget här: