barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Dragkampen om skinheadkulturen.

Kategori: Allmänt

För 11 år sedan skrev jag en artikel som publicerades i Umezine. Om hur både vänstern och högern, eller ska jag säga-vänster och högerskins hade en dragkamp om skinheadkulturen. Vilken som var den rätta historien och liknande.
 
Det var knappast unikt då och är mer aktuellt än någonsin idag anser jag. Då blogg och forum-fenomenet mattats ut en del för att ge plats åt facebook och så vidare så känns det som om man inte kan logga in på facebook eller ens se en Oi eller ska-video på youtube utan att det där kommer upp.
 
The spirit of 69 är en myt.
 
Alla skinheads gick på reggaeklubbar.
 
Majoriteten av skinsen var svarta.
 
Skinheads var rasmedvetna från början.
 
Och så vidare, i all oändlighet, det hela går ut på att framställa kulturen som mer en det ena, än det andra.
 
Och jag bara suckar.
 
Själv tycker jag det är klart som krovspad.
 
Tar man 10 olika skinheads från olika delar av vilket land man vill-från vilken tidsperiod som helst...
 
...så tror jag knappast att man får ett unisont svar på hur det var.
 
Alla har vi våran egen uppfattning och verklighet och nog kan det handla om geografiska skillnader också?
 
Det var väl knappast så att allt var svart eller vitt?
 
Men att folk försöker skriva om historien är ju knappast unikt eller nytt.
 
Ha din egen uppfattning och dina egna minnen om hur det var.
 
Men försök inte tvinga på den på andra.
 
Någonstans också....
 
...tycker jag att:
 
Det där är historia, sluta lev i det förgångna.
 
Eller försök vinkla till det till din egen (politiska) fördel.
 
Själv tror jag knappast att alla skins gick på reggaeklubbar.
 
Lika lite som att jag tror att alla istället knackade pakistanier.
 
Eller på 2000 naziskins på ska-gigs.
 
Eller att two-tone tiden var ett enda stort kramkalas.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: