barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

The Traditionals-Tried and true.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
Ofta är det något speciellt med amerikansk Oi.Något som gjorde t.ex The Bruisers rätt unika (då) var att de hade ena foten i hardcore medans andra foten var i rock n roll musiken-detta gjorde att deras Oi blev unik som sagt i min mening. Även om de inte var ensamma om detta sound så var dom en av pionjärerna.
 
Och mycket så låter The Traditionals från Pittsburgh, ett band med hela 18 år på nacken varav detta är det första jag hört av dom.
 
Och ska jag gå in mer på vad jag anser att jänkar-Oi ofta låter (lät?) så var det väl ofta texter som var utan krusiduller, inget för rödvinpoeter och vidare djupt utan rätt koncist med ett tryck på refränger. Skulle man sjunga om att härja och supa så gjorde man det utan omskrivningar och vackra ord.
  
Och där fyller verkligen det här bandet sin funktion.Jag  bara vill börja poga runt i vardagsrummet och skvätta öl när jag hör låtar som United och Liberty efter starten med Get what you deserve. Jag ska erkänna att jag anade att bandet skulle låta rätt brittiska med tanke på namnet men dom aningarna flög ut genom fönstret direkt efter första låtens raketstart. Och det blir en liten pausfågel i introt till Doghouse med piano men det blir inte långvarig utan på det igen bara. Definitivt ingen skiva att lyssna på dagen efter pubsvängen.
 
En riktig partyskiva där bandet känns väldigt äkta och jag är övertygad att de är mycket bra live. Bästa spåret är Allentown.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: