barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Baboon Show-The world is bigger than you.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
 
En bra singel från ett kommande album brukar för mig ofta leda till köp av albumet. Och så var det efter jag hörde Me, myself and I-en låt jag säkert lyssnat på hundra gånger sedan den släpptes. Baboon Show som är det band som nog ligger bland de topp tre över band som jag ännu inte sett live-men måste se. På deras tidigare utgåvor tycker jag de verkligen lyckats få till en kanonbra livekänsla på deras studioalbum.
 
Så mina förväntningar var höga på The world is bigger than you. De första tre låtarna är verkligen en kanonstart innan tempot går ner lite i Working all night and day innan nämnda Me, myself and I kommer. Sedan svajar skivan lite innan en mycket bra avslutning med de två sista Tonight och Lost you in a second.
 
Jag fullkomligt älskar Cecilia Boströms röst och det är kul att låtarna på skivan inte bara är ös och party-party utan det finns en hel del melankoli här och där med lugnare tempo. 
 
Som någon säkert kan ana så är Me, myself and I en höjdpunkt-med en briliant text. Två andra som kvalar in på topp tre är Choose to ignore och Tonight-som verkar handla om en person som bedövar sin ångest med tillfälliga sexuella förbindelser.
 
Tuff rock n roll där det även finns plats för lugnare partier alltså. Och min önskan att se bandet live är nu ännu större. Ett gig med Nashville Pussy skulle i mina ögon vara en perfekt parning (om det inte redan hänt?) och då är jag övertygad om att t.o.m Blaine och hans gäng skulle få sig en tuff match.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: