barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Nina Hagen, Cirkus 24 april.

Kategori: Gigrecensioner.

 
 
Nina Hagen besökte igår, söndag den 24:e april Stockholm och Cirkus. Trots det höga biljettpriset så var detta något jag verkligen ville se så min biljett var säkrad sedan ganska lång tid tillbaka.
 
Men jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig-det gjorde inte heller mina medresenärer som sett Nina flertalet gånger. Det filosoferades en del angående om det oss emellan innan men jag kom i alla fall fram till att det inte skulle spela någon större roll vad hon körde för låtar-då man säkert skulle bli helt betagen av hennes blott närvaro, uppenbarelse och person.
 
Och det visade sig att det blev ett helt set på nästan 2 timmar-med bara covers. Akustiskt.
 
Det blev en hel del vibbar av gospel, en hel del blues-tolkningar, baktakt och rockabilly av vitt skilda artister. Några av vars original jag inte hört men lär kolla upp originalen av..
 
Det blev allt från Woody Guthrie, Edith Piaf, Rosetta Tharpe och Bob Dylan till Leonard Cohen, Abba, The Doors och The Melodians....som sagt i musikmässiga tappningar som jag nämnde ovan. 
 
..lägg sedan till Ninas minspel, otroliga röstregister och hela hennes person...
 
Resultatet blev magiskt och en av de största konsertupplevelserna för mig någonsin.
 
Givetvis så pratade hon mycket mellan låtarna och förklarade vad dessa låtar och artister betytt för henne. Ibland väldigt mycket endast på tyska, jag fick lite intrycket att hon kanske glömde bort sig mellan varven var hon var eller så kan det säkert vara i kombination av att hennes engelska ordförråd inte alltid räcker till.
 
Det var så många höjdpunkter att jag skulle kunna droppa hur många som helst men några jag vill och måste nämna utan att skriva spaltmeter är:

You fascists bound to lose av Guthrie, den till tyska översatta We are the world som gav mig gåshud, By the rivers dark där Nina helt klart gav Cohen en match röstmässigt och såklart....
 
My way.
 
Nina kan väl inte anklagas att vara den mest skönsjungande personen direkt..varken nu eller då.
 
Men få har enligt mig större röstregister och förmåga att använda rösten på olika sätt.
 
Och ska jag vara så....angående hur punk hon är idag eller var när det begav sig.
 
Nina Hagen är mer punk än de flesta tillsammans.
 
Och det finns bara en Nina Hagen.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: