barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Sulo Karlsson-Punk rock stories & tabloid tales.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
I samband med att punkpoeten Garry Johnsons självbiografi kom ut så släpptes även en skiva med hans dikter tonsatta, sjungna av Sulo Karlsson. Det har gjorts flyktigt tidigare-om än en gång (iaf vad jag vet) då Voice of a Generation tolkade United (The voice of Oi)Odd generation e.p i slutet av 90-talet.
 
Resultatet måste jag tyvärr säga är ganska katastrofalt. Det är inget fel på hans dikter och visst kan de funka tonsatta men just i de här arrangemangen-som många gånger påminner om dansband och ibland är dom helt akustiska med något som kanske är menat som sjönsång....är som sagt katastrofalt, tamt och tråkigt. Sen verkar det som om Johnson själv gillar skivan och det är väl huvudsaken (?)
 
Värst är "hitsen", just nämnda United och Suburban rebels (jodå, det är Johnson som skrivit den) Som går i sistnämnda stil. Och då dessa texter är väldigt talande i original så blir det nästan som ett hån på något vis-eller parodi.
 
Denna skiva fick en genomlyssning och den lär knappast få en till.
 
Men säkert så kommer mer trendkänsliga rockjournalister gilla det här....säger jag rätt cyniskt. Samma folk som blev eld och lågor över This is England men innan inte skulle tagit i skinheadkulturen med tång...men jag hoppas jag är fel och jag hoppas även att jag glömmer denna skiva fort som attan.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: