barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Roots of skinhead.

Kategori: Film & Dokumentär.

 
 
Med tanke på namnet och att Don Letts är den han är, så antog jag att den här dokumentären skulle handla rätt mycket om Jamaica, reggae och ska. Och det var väl inte helt fel ute, även om dokumentären täcker även Oi och punk helt okej. 
 
Det börjas med just ursprunget, hur skinsen fick sitt namn, musiken och hur det såg ut i England. Allt varvat med härliga arkivbilder och bra tidsenlig musik.
 
Vidare till punk och Oi där det genomsyras lite av åsikterna att Oi förstörde mycket av skinheadkulturen. Inte så jättemycket brandtal om detta men jag tycker mig ändå känna den vinklingen lite. Även om en del medverkande, som t.ex Gavin Watson och Garry Bushell skyller mycket på media. Och det är ju ingen syndabock tagen ur intet precis. Även om jag nog tror att det var en blandning mellan just medias hets och att musiken drog till sig fel personer...så sanningen ligger väl som oftast någonstans mitt i mellan.
 
Efter kortare inslag om S.H.A.R.P och Blood and honour så avslutas det lite med nutid, dock för kort men man kan inte få allt.
 
Så helt klart betyget godkänt även om den inte slår in några dörrar men historien är ju redan där, och hur den berättas beror ju på vem som gör det. Det finns ju inte direkt något nytt att komma med.
 
Musik av bland andra Symarip, Harry J Allstars, 4-skins, Cockney Rejects, The Selecter, Madness, The Oppressed och Sex Pistols
 
Och medverkande, förutom redan nämna är-om jag ska ta de kända ansiktena:
 
Pauline Black, Kevin Rowland, Symond Lawes och Jimmy Pursey bland annat.

Och ja-tyvärr så slipper vi inte Roddy Moreno som tjatar om samma saker som han alltid gjord, bland annat i World of skinhead. Inte att han direkt har fel men....ja, ni vet.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: