barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

The Doped Up Dollies-The New way out.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
Detta band hittade jag via Do the dog fanzine, en vokaltrio från Boston och min första introduktion till bandet blev via tredje spåret på debutalbumet-Me, fireman & lion. En låt (och video) där det toastas lite lätt till baktakt medans tjejerna i videon byter kläder rätt ofta och har bland annat Fred perrys med hängslen och t-shirt med Trojan motiv på sig...vilket gjorde mig helt klart mer nyfiken.
 
Den här skivan grävdes då fram och det visar sig att trion har många stängar på sin lyra. Och verkligen är begåvade med bra röster.
 
Skivan som sträcker sig från baktakt och soul (Northern?) till Doo wop och rockabilly. Det enda jag har att anmärka på att toastingen inte riktigt funkar alla gånger (det förekommer dock bara i två spår) och att det känns lite påklistrat med låten Skinhead då den inte har någon direkt relevans (eller i alla fall uppenbar) koppling till kulturen i texten.
 
Främst gillar jag Make your own sunshine, How could I go och Be free. 
 
Det här är nog den mest varierade skiva jag hört på år och dagar, och det känns inte spretigt utan lite som en best of som skulle kunna vara från ett band som hållt på bra länge och givit sig på flera olika musikstilar. Och som några säkert redan gissat är det musikstilar jag gillar så....det här är bra skit.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: