barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Greta Kassler-Ingen tittar på.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
Trots att jag lyssnat på punk sedan slutet av 80-talet så har det här bandet i princip helt gått mig förbi. Men min första bekantskap med Greta Kassler i och med denna skiva måste jag säga var en helt okej sådan.
 
Bandet öppnar med ett lugnt intro i Betong som är väldigt liknande Livet är för kort för sorgliga sånger av Gatans Lag och blåser sedan på med snabb punk på svenska där jag refererar till klassiska gäng som Radioaktiva Räker, Strebers och lite (senare) Asta Kask. I slutet av skivan tycker jag dock att låtarna känns mer som svensk 90-tals punk-trall om ni så vill (även om jag avskyr det uttrycket) 
 
Men som tur är slutar referensen till den sortens punk där-det blir inte tokroligt som det ofta blev med många band. 
 
Texterna på skivan är rätt mörka, alternativt har mycket att säga. Några teman som betas av är livet i ekorrhjulet, slava på jobbet och inte få ut vidare mycket av det. några sparkar mot viss organiserad religion och en del människoöden skiljas.
 
De bästa låtarna i mina öron är För profitens väl, Allting har sitt pris och titelspåret. Jag vill även nämna Rusningstrafik som handlar om trafficking om jag tolkat den rätt. En kvinna som kommer till landet med stort hopp men där det slutar i katastrof och misär.
 
Överlag en väldigt bra och jämn skiva som växer för varje lyssning. Ett bra släpp av Secondclass Kids som helt klart är på gång nu.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: