barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Sabotage-Betraktelser från staketet.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
En trio (numera en kvartett har jag läst mig till) med fina meriter från bland annat Frontlash, Contemptuous och Antipati. Robban står som textförfattare så är det som jag förväntade mig, därmed dock inte sagt att det är tråkigt eller förutsägbart-jag anser att han är en av Sveriges bästa textförfattare, om inte den bästa. Bandet lyckas framföra tre bra bitar om arbetarliv och politiska människor med sina pekpinnar och höga hästar-utan att det blir standard eller enligt mallen. Jag hoppas detta band är mer än bara ett sidoprojekt och jag tycker det är tydligt att de är just ett eget band och inte lever på gamla meriter/meriter från andra band. Inte heller får jag känslan, som man ibland kan få av grupper med namnkunnigt folk-att det skulle lika gärna kunna vara kasserade låtar från deras tidigare band. Sabotage står på egna ben, helt klart.
 
Favoriten bland de tre spåren blir Bättre utsikt, där tyvärr ett ständigt aktuellt ämne avhandlas-scnepoliser som kräver att alla ska ta (deras) ställning och/eller avstånd från saker och ting. Även om vi i Sverige inte ens är halvvägs från klimatet i t.ex. Tyskland eller England så hoppas jag att vi aldrig ens kommer komma halvvägs. 
 
Så en bra debut och det ska bli intressant att se vad som kan bli av detta i fortsättningen.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Dissa scenpoliser i all ära... Men att lägga stolthet i att vara "fencewalker" är något helt annat...

    2014-01-25 | 15:38:57
  • Anonym säger:

    Ja, höger-tolerans/flört går bra i Sveriges opolitiska scen. Men gud nåde den som yttrar något vänsterinriktat. Fy fan för att gå på oi!-gig och behöva stå bredvid en nazist. Men så är läget just nu.

    2014-01-25 | 15:56:18
  • Robban säger:

    Haha, jätteroligt att folk redan börjar flåsa och flämta av indignation :D

    Tack för en fin recension!

    2014-01-25 | 16:05:11
  • Robban säger:

    Anonyma är dom också, såklart :)

    2014-01-25 | 16:05:32
  • Niklas säger:

    Fy fan för att behöva gå på en hårdrocksspelning och behöva stå bredvid en nazist, eller på ICA, eller på bussen, nej fy fan, jag stannar hemma framför datan..

    2014-01-25 | 16:58:19
  • Martin säger:

    Fast det var väl det du ville Roi!b?

    2014-01-25 | 21:40:39
    Bloggadress: http://papa.pride
  • jens säger:

    Fy fan att behöva gå på en spelning.....kan ju finnas människor där!!!! Jävla trams!!!Det är pk folket som bygger dessa sk staket..vad hände senast det byggdes staket/baracker för att dela in folk i vad dom tänkte/tyckte...nazzar/rödfascister/åsiktspoliser kan dra åt helvete hela högen!!

    2014-01-26 | 11:08:04
  • Tommy säger:

    Jag förstår inte hur man ens skulle vilja umgås med och tolerera nazister när man vet vad de står för. Vänstern har i dagsläget värderingar som handlar om jämlikhet och jämställdhet. Allas lika värde i samhället. Hur kan ni se förbi en nazists förnekelse av massmord samt att deras inställning och åsikter är likadana idag? Ni vågar helt enkelt inte öppna ögonen och stå upp för någonting... Jävla pajasar.

    2014-02-05 | 06:11:45
  • MM säger:

    Tommy: Om problemet är att det kommer nazister på gigs men de sköter sig-är det då ett problem? Genom alla år har jag sett väldigt få urspårningar-jag tror inte jag sett folk heila t.ex mer än högst 5 gånger-och då knappast i någon större skala.

    2014-02-05 | 07:27:08
  • jens säger:

    Tommy...tycker du har helt rätt vad det gäller att man inte ska tolerera dylikt....men jag vet inte vilka spelningar du är på?På dom "större" Oigigen ser jag inte några pamfletter eller T-shirts med sådana budskap...sen om man ser folk man vet har tvivelaktig bakgrun/nutid ska man då ha någon i dörren som är åsiktsregistrerare och plockar bort dom som man "vet" är nassar??Jag förstår ditt resonemang men det är inte så enkelt.Jag spelar själv i ett band och vi känner oss inte manade att berätta högt och tydligt någon politisk ståndpunkt...det räcker med att se vilka våra vänner är eller lyssna på våra texter för att förstå att vi inte är i den ytterlighetszon du beskriver..det räcker för oss. Sedan är väl inte vänstern nämnd???Däremot rödfascister...dvs AFA och RF som i mina ögon inte är ett dyft bättre än SMR etc..de är bara en bunt loosers som gillar att slåss..ena sidan i smustiga kläder o andra i uniform...same shit different name!Och vad det gäller pajaser...ja gärna..det är för mig vad Oi/Punk har varit och borde va...ha kul,dricka öl,lyssna på musik och ljuga ihop med sina vänner....Är det istället mig personligen du menar med pajas så ta gärna det med mig privat på en spelning så ska vi se om jag inte kan dela ut någon röd(pajas)näsa till dig...;)

    2014-02-05 | 15:25:21

Kommentera inlägget här: