barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Nike Markelius-Trumslag hjärtslag.

Kategori: Böcker.

 
Min måttstock för en bra bok brukar avgöras de första få sidorna. Känner jag att jag nästan vill sluta läsa efter ett tag då jag inte vill att den ska ta slut...så är den bra och rätt.
 
Och ja, så blev det här.
 
Jag visste redan innan att Nike varit en mångsysslare genom åren. För en del så är hon säkert mest känd för Usch och Tant Strul men hon har gjort så mycket mer. Teater, skrivit dikter, barnteater, soloprojekt o.s.v. o.s.v....en riktig mångsysslare som sagt och en verklig konstnärssjäl. Som i den här boken skildrar kampen om att få ut sin konst-oavsett vad det är...trots brist på pengar, bidrag, att det många gånger är svårt i branscherna i fråga. 
 
Givetvis är boken mycket personlig också, och jag gillar verkligen hennes sätt att skriva. Styrkan är hur målande hon beskriver känslor och dofter såväl som miljöer och smaker.

Jag var inte direkt obekant med henne innan, jag har länge varit ett fan av såväl Usch som Tant Strul och har hennes platta tillsammans med Gurra (Hula Hula) och med hennes nuvarande band Nike och Röda orkestern..så att jag skulle älska den här boken var knappast otippat. 

Jag hade innan uppfattat henne som både väldigt varm och en riktig krigare och dessa känslor förstärks helt klart.

Och om jag nu ska vara så....så tycker jag Nike är bland det vackaste som gått i ett par skor så att boken är full av vackra bilder dessutom...gör bara den här boken ännu bättre.

Så....jag rekommenderar denna bok till alla som gillar artistbiografier och sådana som vill läsa om en riktigt kreativ krigarkvinna.

Och jag hoppas att denna bok bidrar till att hon åtminstone får lite av det erkännande hon är värd.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: