barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

We come from Västerås.

Kategori: Allmänt

Jag skulle vilja påstå att Västerås punkscen mår bättre nu än på många, många år, jag kan faktiskt inte minnas när det fanns så här många bra punkband aktiva någonsin, undra om det någonsin har hänt. Tänkte skriva ner lite om banden..kanske något av banden blir just DITT nya favoritband? Flera av banden finns det recensioner och dylikt om..bara att leta här på bloggen.
 
Främst är det band av den hårdare skolan som gör väsen av sig, och överlag är medelåldern (liksom i övriga Sverige?) rätt hög  med undantag för ett gäng yngre hardcore-band där jag ser Ehres som mest de lovande. De hade visst ett avhopp i bandet för ett par månader sen och jag vet inte om den platsen blivit tillsatt men jag hoppas, om nu den inte är det-att de inte tappar sugen för den sakens skull. 
 
Angers Curse, som varit aktiva sen 07 har gjort riktigt mycket väsen av sig efter plattan Tighten the screws 2010 och gigat flitigt sedan dess. En ny fullängdare är på g och det är kul att de har gigat såpass mycket hemma på sistone. Närmast kan de ses tillsammans med Bombshell Rocks (i vilken mån de finns vet jag inte) den 28 december och 16 februari med Gatans Lag-bägge gigen kommer äga rum på Sigurdsgatan 25.
 
Vidare så finns band i samma tonart (ja,ungefär i alla fall) som via skivsläpp (kassetter i de sistnämnda fall) fått bra kritik från flera hörn och kanter-Slaktrens och Suffer the Pain. Även Tvärnitad har varit aktiva på den fronten och gjort två stycken fullängdare-Krossa tänderna mot kaklet och Fruktansvärld.
 
Stick & Brinn är inte direkt nya i gamet men skaffade sig faktiskt en sida på facebook nyligen. Hardcore med glimten i ögat och deras debutplatta kan mycket väl ha världens bästa skivtitel:
 
Håll käften, Knäpp västen, Köp kir för resten.
 
Det senaste bandet in i smeten är Nattflaxa, som visade på sin eget utgivna platta (nyligen släppt) att de helt klart kan vara med och kriga i toppen. De gör även sin första spelning inom kort.
 
Och om vi ska gå in på de lite mer...melodiösa (i jämförelse) punkbanden så har väl Prins Carl fått mest uppmärksamhet på senaste tiden efter de fått skivkontrakt med Bandvorm, en plats på nästa års P.S.K och dagarna här släppt sin nya platta samt drar till Tyskland den här veckan.
 
Angående turnerande så är Moving to Ashbury hyfsat flitiga på den punkten då de varit över flera gånger till Lettland. Bandet kanske kan ses som detb mest lättsmälta bland V-ås punkband, utan att för den sakens skull vara mesiga eller för poppiga. Säg typ...amerikansk punk i mitten av 90-talet.
 
Sen har vi det där med att ligga i startgroparna...eller lite tillfälligt i vila eller dvala om ni så vill. Hemlighetsmakarna i The Flints och Deadcityrockers väntar jag fortfarande på sen en tid tillbaka att de ska ge lite mer vitala livstecken-främst hur det står till på medlemsfronten. Flints visade tidigare i år att det kan bli väldigt  farliga då de spelade två djävligt bra nya låtar när de körde som support till Hudson Falcons.
 
Sen ska jag säga att jag inte hört The Value sedan omstruktureringarna men vänner med bra musiköron säger att det blir vassare och vassare.
 
Så..det här blev kanske inte världens bästa text och jag har säkert glömt ett par band, några har jag valt att inte nämna av diverse anledningar men....hoppas något av dessa band kan fastna hos er.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: