barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Hudson Falcons-Sleep, drive, rock n roll, repeat.

Kategori: Skivrecensioner.



Som många kanske förstått så gillar jag verkligen Hudson Falcons. Ett band som lyckas med att göra låtar som arbetarklassromantik utan stapla en massa klyschor på varandra....likadant i deras etxter om att stå upp för sig själv och sin familj och sina vänner. De är nog ett av de få band som jag verkligen TROR på idag..när de sjunger om dessa ämnen. Den här skivan köptes i ett drag som var rent ekonomiskt, skralt i kassan som alltid och då är det ju ett smart drag att investera i en samling med 19 låtar som sträcker sig under 13 år (från sex album).

De två gånger jag sett bandet live (förra året på Snövit och i år i Musikhuset Bäckby) så har de knappast lockat horder av punkfolk...även om jag tycker de borde det, inte även bara punkfolk heller direkt borde tilltalas av deras musik....På den här skivan så märker man deras musikaliska bredd....de är breda i sin musik utan att tappa punkådran. Den första halvan av skivan är ganska rak och snabb punk/Oi (som i tex Working class war och Free Lori) medans de sen visar upp sina blues och rock n roll influenser på resten av skivan, t.o.m med lite baktakt och ganska mycket influenser från Bruce Springsteen och en cover av Bob Dylan. Kan tänka mig att dessa senare nämnda influenser kan skrämma bort en del men....ha ett litet öppet sinne. Första halvan passar till partyt och andra delen....till en laidback dag kanske?

....jag rekommenderar att ge  bandet en chans.

Och kommer de till din stad-gå och se dom live. Skickliga musiker och väldigt ödmjuka och trevliga grabbar.
 
(12-04-21)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: