barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

This is England 86

Kategori: TV

Jag har noterat att This is England 86 går på tv just nu....då jag redan sett serien så har jag inte tittat, inte heller har det varit lika mycket tjat på gud och alla människor om hur bra den är som det var med filmen (det är väl kanske för hård verklighet för dom?)..faktiskt så har jag fortfarande inte fattat vad det är som gjorde att alla blev så djävla till sig över filmen, då främst sådana som verkligen inte är involverade i skinheadkulturen på något sätt. Jag menar, som film är den väl ordinär egentligen?
 
Men det är en annan historia. Jag tänkte skriva lite om mina synpunkter om serien, och jag får väl varna för vissa spoilers.
 
Det har i serien gått 3 år sedan filmen. Och modet har ändrats, alla har inte gått vidare men flertalet av dom har gått med i andra stammar...som goth/new romatics (eller hur jag ska beskriva det), psychobilly och mod. I trailern som kom innan serien hade premiär i Old blighty så grät jag nästan blod över hur Lol såg ut....
 
 
Lite långt ifrån:
 
 
Men jag sonades med utseendet efter ett tag....
 
Moving on....
 
Men vänskapen har i stort sett bestått, även om den här sätts på prov. Och nu får man lära känna karaktärerna mer, mer än Shaun som ju filmen till största del handlade om. Jag noterade redan när jag såg filmen att de flesta av tjejerna verkligen var bifugurer...i mångt och mycket fick de inte ens stoltsera med sina namn. Men här får man lära känna främst Kelly och Trev, den förstnämnda som är syrra med Lol, något som helst gick förbi i filmen.
 
Och det är ingen trevlig bekantskap man gör med dom (alla tre nämnda kickor). Det är våld och övergrepp i flertalet former och serien överlag ger knappast någon feeling good känsla, mig gav den faktiskt ångest efter jag sett den.
 
Men serien har sina poänger men som jag skrev första gången efter jag sett den, det är inget jag ser om i första taget. I övrigt har det fått till den sjyst stilmässigt och musikmässigt med bland annat The Jam, The Buzzcocks, The Housemartins, Madness och Style Council i soundtracket.
 
Förutom stälda fundering bland de första raderna i detta inlägg så ställer jag mig fortfarande frågan:
 
Vem är Meggy och varför hänger han med kids som måste vara 30-40 år yngre?
 
Och tvärtom.
 
(12-10-12)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: