barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Gatans Lag-från fest till arrest.

Kategori: Skivrecensioner.

 
Jag kan konstatera att Gatans Lag har utvecklats massor genom åren, förra skivan var gansla olik den första och det satsade mindre på råstyrka tycker jag. Här ser jag en liknande utveckling, främst i första spåret där främst sången inte är så aggresiv som tidigare. Från fest till arrest, som första spåret heter är en skitbra öppning och när saxofonen kommer in blir jag barnsligt förtjust-det visar sig sen att just den är ett stående inslag på skivan vilket är mycket positivt.
 
Mer positiv utveckling är texterna, något jag länge efterlyst i Oi-texter är just "medaljens baksida" i fråga som supande och liknande. Lite eftertänksamhet och reflektioner att man kanske inte varit eller är så smart alla gånger. Och det tycker jag bandet visar prov på här främst i Låt mig stanna 3 dar i himmelen och Livet är för kort. Jag tycker det också är kul att de visar sina fotbollssympatier, något som också svenska band inte ofta gjort till men det har kanske mer handlat om att det inte funnits någon enhetlig syn gällande supporterskap än ointresse. Extra kul är att det handlar om ett lag i de lägre divisionerna, Norrby If.
 
Trots att de utvecklats som sagt så känns bandet helt klart igen. Visst finns fortfarande texter och att slåss och alkoholromantik men det är ofta en lite annan syn på det hela som tidigare nämnt.
 
En mycket bra skiva som släpps officiellt 26 mars av Kjell Hell  och även kommer på vinyl, släppt av PST.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: