barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Inglorious bastards

Kategori: I backspegeln.

 
 
Inglorius Bastards spådde jag (och många andra)  en lysande framtid  då jag köpte denna egenproducerade platta för snart 10 år sedan . Men såvitt jag vet så blev det inte mycket mer än två egna släpp (Boozed & blackeyed hette den första) och medverkan på Brewed in Sweden # 3 ...det pratades länge om en split med The Mockingbirds  senare - som det så populärt heter las bandet "låg på is"...det sista livstecknet var just hemsidan (borta sedan länge) var att spliten med Mockingbirds "kommer snart"....nåväl.
 
Bandet bildades 2003 av Christian och Tompa efter att deras band Scumbags (som medverkade på andra volymen av Brewed in Sweden) lämnade bandet efter en sisådär 6-7 aktiva år. Det var runt 03-05 som bandet var som mest aktiva då de bland annat gjorde en hyllad spelning på Hultsfredsfestivalens demoscen 2003 och på More noize than toys med bland andra Last Resort och Perkele,. Deras plattor fick bra recensioner i de flesta fanzinen under denna tid men som redan nämnt så....försvann de sen bara (?)


I.B spelade iallafall punkrock rätt upp och ner....de lyckades vara såpass mycket rock n roll utan att det blev löjligt. Ett punkigare Backyard Babies minns jag att många beskrivningar lät...och det är kanske inte så fel även om det inte känns helt på pricken. Ett djävla drag och "mycket" text utan alltför mycket klyschor...samplingar från filmen Barfly sätter pricken i över "i:et" 8 låtar där det som sagt är drag och en massa skrål, förutom i avslutande The club där tempot dras ner och de sjunger om ett ställe där det ordnades spelningar förr i tiden men som nu är borta.

Tillsammans med Dims Rebellion är Falun-killarna de två svenska banden som jag mest sörjar att de försvann....


Inte helt oväntat ger sökningarna på youtube främst resultat för filmen med liknande namn som bandet.Men efter en del letande har jag hittat två låtar, och är jag inte helt ute och cyklar är sångaren Christian nunmera sångare i Toxic Lab Rats....jag hajade till direkt när jag hörde de sistnämnda och även om jag inte fått det 100% bekräftat så....är rösten väldigt lika och efter lite efterforskningar är det lite för många sammanträffande och likheter i övrigt för att det bara ska vara tillfälligheter.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Thompa säger:

    Oj! Ramlade in på den här sidan av en ren slump.
    Eter andra demot hoppade Christian av bandet men Inglorious fortsatte några år till med mig Thompa, Janken (Scumbags) och diverse trummisar. Vi spelade även in några låtar också. Christian började spela med Toxic Lab Rats. När bandet lades på is forsatte Jag Thompa och Janken i bandet Bad Habits som ska spela in nytt till sommaren. (https://youtu.be/yrN_589XLNI)
    För tillfället finns inga skivsläpp eller låtar uppe på Spotify. Dock så kommer allt som vi spelade in upp på spotify inom en snar framtid. Tre demos med Christian på sång och en med mig Thompa på sång.
    En återförening med original medlemmarna känns dock inte troligt, men man vet aldrig.
    Scumbags finns dock på Spotify.

    2016-03-01 | 11:02:46

Kommentera inlägget här: