barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

V/A-Trojan rocksteady rarities box set.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
Rocksteady tycker jag verkar vara en lite förbisedd genre av den Jamaicanska musiken hos folk man känner eller är bekant med. Ibland är ju gränserna förvisso rätt svåra att dra, mellan ska och rocksteady samt rocksteady och reggae. Den här skivan med 50 låtar är inte ny men jag vill få in lite baktakt i bloggen så....
 
Låtarna sträcker sig från 66-68, och skivorna går kronologisk ordning. Man märker ju längre det går att musiken utvecklas och blir lite av en egen genre efter ett tag. De tidiga låtarna är i gränslandet mellan ska och rocksteady med mycket inspiration från Amerikansk soul och R n b. Dessa gillar jag bäst då hela första skivan sitter som en smäck medans skiva två är till hälften bra och den tredje har knappt en handfull jag gillar. 
 
Band och artistmässigt så blandas det bra mellan kändare namn och okända-inte så konstigt då var och varannan i Jamaica under 60-talet verkar ha klivit in och gjort en singel.-tyvärr i många fall för många är gångerna då man hittat en bra låt och sedan sökt med ljus och lykta efter mer...för att finna att det bara blev en singel. Så verkar fallet ha varit med många duktiga sångerskor. 
 
Om jag ska droppa lite favoriter så funkar alltid The Silvertones, Kingstonians och The Conqueors (alla på första cdn) . Några av favoritspåren om jag ser till hela skivan är The Moving Brothers cover på Ben.E Kings Dont play that song, George Dekker-You`re treating me bad (japp, bror till Desmond) , Miss Antisocial med Austin Faithful, Shake it up av Termites och Dawn Penn, som faktiskt hade en flyktig karriär redan då runt 30 år innan hennes You dont love me blev en hit (och samplats av många artister inom vitt spridda genrer). Hennes bidrag är From Sir with love.
 
Mest köpvärd på grund av första skivan, när hjärta och smärta är som bäst med fin stämsång. Gillar du trios som The Paragons och (tidiga) Toots and The Maytals tror jag du blir nöjd.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: