barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Revolten-Rörelsen-Refused.

Kategori: Böcker.

 
Trots att jag inte är, eller någonsin varit ett fan av Refused så fann jag frilansskribenten Patrik Wirèns bok om bandet väldigt intressant. Kanske mycket på grund av att det handlar mycket om hela Umeåscenen i slutet av 90-talet och allt som kom därtill med veganism, sXe och så vidare.
 
Nackdelen med böcker om band är som jag konstaterat många, många gånger tidigare är att de ofta får en väldigt beundrande ton från författaren....där nästan inget negativt nämns och det lyser väldigt mycket igenom att författaren är bandets största fan. Så är det dock INTE här utan en spade kallas en spade. Man får lära känna bandmedlemmarna bra och det är även intressant att läsa andra människors syn på Umeåscenen - som t.ex föräldrar och poliser. 
 
Lagom lång, lättläst text och ja-relevant i det stora hela. Det som slog mig mest med boken var att även om bandet-av uppenbara orsaker - inte drabbades av fylleslagsmål och fyllekonflikter inom bandet...så slås jag av vilka djävla draman det var i bandet-eller jag ska nog snarare säga outtalade konflikter, gräl som aldrig reddes ut utan bara sopades under mattan....så att sagan tog slut ganska fort är knappast förvånande.
 
Boken sista kapitel avhandlar återföreningen och boken avslutades med ett persongalleri över folk i bandet-vilket behövdes för mig som oinvigd och för att hålla koll på bandets Spinal Tap-kavalkad av basister.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: