barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

No Doubt och ska.

Kategori: Allmänt

Kanske en diskussion som passerade bäst före datum för 15 år sedan men då bandet diskuterades i facebookgruppen Jag minns min Oi! så väljer jag att filosofera runt detta då det kom upp en del intressanta synvinklar i tråden.
 
Det började med denna kommentar:
 
"Minns en klubbarrangör i GBG som uttryckte det som attska aldrig skulle ha fått sånt uppsving i mitten-slutet av 90-talet, om inte det vore för detta band"
 
(ska tillägga att deras cover på Oi to the world av The Vandals startade tråden)
 
Och på det påståendet säger jag:
 
Föga troligt.
 
Visst var dom ett stort band, väldigt stort. Och även om ska-influenserna fanns där, på Tragic Kingdom som var deras stora genombrott-så tror jag knappast att folk överlag ens uppfattade det som ska, säkert mera som någon flåshurtig reggae. Och om folk uppfattade att det var just influenser av ska, så tror jag heller inte att det fick dessa att söka sig vidare eller bakåt till two-tone tiden eller ännu längre bakåt.
 
Kanske lika lite om någon som hörde Our house av Madness (utan att känna till bandet innan) direkt tänkte:
 
"Vad är det här för musikstil"
 
"Aha...ska".
 
För ska är inte direkt det första eller tredje jag tänker på när jag hör Our house, eller när jag hörde Gwen Stefani och hennes mannar  Även om jag redan var frälst och insatt så det var kanske en lite dum jämförelse.
 
Vidare så...angående No Doubt...
 
....så kan inte jag minnas att de någonsin påstod under sin storhetstid att de var ett ska-band. Visst kan jag minnas att influenserna nämndes, dock kanske mer från några musikjournalister med sisådär koll som gjorde mer av det än det var....
 
...så att kalla dom ska-band eller för den delen ska-posörer-nja....
 
Sen ska det nämnas att bandets tidiga prylar innehöll mer ska-influenser än redan nämnda skiva.
 
Och att de var med på några samlingar som Bucket från The Toasters släppte.
 
Samt att Gwen Stefani var med i en talangtävling i sina tidiga tonår och framförde On my radio.Bandets repotoar innehöll i starten även en del two-tone covers, enligt medlemmar av Hepcat ur en intervju från A message to you.
 
Och angående Oi to the world.,..med refrängen "Oi to the punks and Oi to the skins" så är det som sagt en cover och då kör man ju originaltexten som brukligt...även om visst-jag blev också lite paff över de orden som kom ur Gwens mun. Sen ser eller såg jag inte det som något kommersiellt drag, The Vandals är deras polare och det handlar mer om det.
 
Men vem vet?
 
Nåja....det här är inget försvarstal för No Doubt, mer att:
 
Låt oss se hela bilden.
 
Och om nu någon, som det ofta blir-helt utan koll tjattrar eller tjattrade att No Doubt är eller var ett riktigt ska-band....
 
 

 
...så kan vi väl skratta åt dom liksom när folk påstår att Good Charlotte är ett riktigt punkband?
 
Eller om någon skulle påstå att UB 40 kör äkta roots reggae?
 
Fast det senare var väl ett lite väl otroligt scenario.
 
Men det finns ju folk till allt.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: