barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Too much too young.

Kategori: Böcker.

 
 Det är lite svårt att inte avfärda sådan här projekt per automatik-trots att man försöker. Men den här nyligen utgivna (till största del) fotoboken där ett gäng skinheads följs under 2 år i början av 2010-talet......försökte jag ge en chans och gått in med öppet sinne när jag slog upp den.
 
Och i boken så går direkt inte författaren in på sitt syfte-även om man får en hint i förordet (som dock inte hon själv skrivet) 
 
Men det hon själv sagt, i en intervju gjord av ETC är bland annat:
 
Jag ville ta ett steg längre in i en grupp som många tittar på utifrån och automatiskt tycker illa om, och det är kanske inte så konstigt eftersom de kanske ser skrämmande ut, och har en historia från 80- och 90-talet, men jag ville se vad som finns under den ytan. Det finns ingen insyn i den här gruppen.
 
Och det låter väl hyfsat ädelt från en synvinkel-en annan kan ju vara att man muttrar "djävla förståsigpåare som alltid dyker upp mellan varven."
 
Efter läst den så känns det mest som att hon varit intresserad av att framställa hur trasiga miljöer dessa skins kommer ifrån, och hur de står ganska lång fram i kön till parkbänken. Diverse uttalanden finns i boken, där det mest verkar handla om just det, men även givetvis om synen på politik, gemenskap o.s.v.
 
...men det är knappast någon djupdykning i dessa ämnen eller ens vidare bra förklarat. Men jag får väl någonstans komma ihåg att det är unga människor det handlar om, gissningsvis så är nog inte mer än några få över 20 år.
 
Så nej....det som jag får vibbar är syftet, och framställningen ger jag inte mycket för. Fattigt och jo-jag är himla trött på snack om att folk inom subkulturer ska vara så trasiga. Sen KAN dessa kids vara helt annat i verkligheten och en massa vettiga saker sagt....det vet ju bara dom själva och författaren.
 
Bilderna då?
 
Tja....det är ungdombilder - där de hänger, super och så vidare. Ganska självklart för de åldrarna men sen känns det som det petas in en del där det kramas, pussas och liknande. Ganska självklara grejer med andra ord.
 
Sen brottas jag lite med hurvida det är VM i självklarheter gällande bilderna eller bara så det är helt enkelt., men lite fantasilöst är det i stort.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: