barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Aretha Franklin-Sings the great diva classics.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
Oavsett om man gillar soul eller inte-så måste väl de flersta hålla med om att Aretha Franklin är legend och odödlig flera gånger om. Hon lär nog kunnat luta sig tillbaka och bara cashat in på royalities i x-antal år nu men ibland så kan jag förstå om vissa artister vill förnya sig....
 
...vilket hon till viss del gör på denna skiva som kom ut förra året.
 
Frågan är om det blev så bra, med en rysning minns jag en liknande skiva med Wanda Jackson för ett par år sen. Men med (hyfsat) öppet sinne gick jag in för att lyssna på denna skiva, som är en blandning av eget material och covers.
 
Och till sin hjälp har hon hip-hop, disco  och reggae-beats där hon tyvärr lyckas förstöra sina försök att göra cover på sig själv. Bäst blir de två mest kända (iaf i nutid) coverlåtarna på Adele och Alicia Keyes-resten är nästan så att jag önskar att jag inte hört dom alls-främst jazz (!) version av Nothing compares 2 U.
 
Modigt drag?
 
Ett bra drag?
 
Vågat drag?
 
De må väl de lärda tvista om...
 
Jag säger:
 
Dåligt drag.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: