barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Punk i Peking.

Kategori: Böcker.

 
En kulturgärning och kul för oss som inte var med under den tiden och givetvis för dom som var med. När jag själv läser om den här tiden så tänker jag alltid att det var skönt att man inte var med, för att springa för raggare jämt och ständigt som (enligt många uppgifter) inte brydde sig om utifall det var tjejer eller killar de nitade, eller ålder för den delen.
 
Författarna är väldigt passionerade i sitt skrivande när de själva berättar om den här tiden, och även de andra som pratar om tiden är väldigt målande i sina beskrivningar. X-antal personer medverkar, både folk från band som Peking SS, Pack-i-stan och A.S.L såväl som sådana som inte spelade i band. En bra fördelning av män och kvinnor.
 
Det är också bra att det finns mycket foton och att författarna hänvisar till dom så man får ett ansikte på personen som det skrivs om. Och att situationen i samhället, både i Norrköping och Sverige i stort beskrivs. 
 
Och som skinnboll måste jag ge tummen upp för att hela Oi och skinsvängen togs med, och är bra beskriven ur ett historiskt perspektiv och utan en massa anklaganden om att den delen i punkhistorien förstörde en massa. Och även att dom låter bli att definera punken, men såklart skrivs det en del om när allt delades upp och skulle defineras...när man helt plötsligt "inte kunde" lyssna på t.ex Crass och 4-skins utan på sätt och vis var tvungen att välja.
 
Helt klart bland de bästa svenska böckerna på ämnet.
 
 
 

Kommentarer

  • Sir Gerhard säger:

    Fan, vart så ledsen häromdan, träffa en barndomsvän, sen 80-talet, han berättade för mig att Kunta var död, kunde inte rå för det, men tårarna föll, han bodde över hos mina föräldrar då, pga att flickvännens dito inte acceptera honom, det gjorde inte min far heller, föränn Kunta tog upp guran o spelade Bellmans epistlar, sedan dess var han en hedersgäst hos far, tiden gick o jag var såld på motorhead, vi sågs ej mer, förutom att jag träffade på honom på hovet, maiden, flinade lite o sa du har bytt sjanger, vilket jag genast såg i hans blick, ej var passande, flina igen o sa en gång punk alltid punk, då log han, hälsa din far, han förstår sig på musik, sen var han borta, det är mitt sista minne av honom, så jävla trist, RIP Kunta

    2015-07-09 | 01:29:14

Kommentera inlägget här: