barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Intervju med Toxo.

Kategori: Intervjuer.

En liten intervju med Toxo, ett relativt nytt band. Frågor i fet stil och bandet hittas på:
 
 
 
 
Vilka är ni i Toxo och hur gick det till när ni bildades/hittade varandra?
 
Toxo är jag (Elin) gitarr, Jonas på gitarr, Staffan på trummor och Daniel på bas. Än så länge delar vi sången i bandet. Vi kommer från lite olika band som lagts ner - och i och med att vi lärt känna varandra genom att vi spelat i band,( när vi snackat om att ordna gig ihop) så föll det sig ganska naturligt att vi startade band.
 
Och då ni spelat i band tidigare, så blir det ju ofta så att band ibland bedöms efter vad en del medlemmar gjort tidigare. Ibland på gott, ibland på ont-ibland spelar banden på detta- för att inte tala om skivbolagen i många fall. Tankar om det? Om ni nu ens diskuterat det?
 
Nu svarar jag bara för mig själv, och JA, jag har funderat ganska mycket kring det, onekligen kommer Toxo låta mycket som våra andra band och då syftar jag främst på mitt och Staffans förra. Samtidigt är detta nya låtar, två gitarrister istället för en, vi är fler som delar sången. Fördelen med att inte ha varit signad är väl att eventuella skivbolag inte kan gnälla. Jag vet inte hur de andra tänker kring det, men jag får känslan av att ämnet inte är något som håller dem vakna om nätterna.
 

Jag själv, ska jag erkänna, säkert lånar ut mitt öra lättare till band där man känner igen folk sen tidigare...det hela är väl en balansgång. Men jag tänker inte droppa vad ni gjort tidigare eller gå in på det utan i stället fråga:

Kommer alla från samma eller liknande bakgrund eller har det spelats annat än punk?

Jag har inte jättekoll, men vet att det har nämnts att det spelats bland annat olika former av metal. De band vi spelade senast i klassas som punk skulle jag säga, Jonas och Daniel har väl mer varit inne på trallpunk. Vi har några liknande referenser på musik vi gillar, men rent generellt så har vi ganska skild musiksmak i bandet.

Kommande frågor kanske inte är jättelätta att svara på då ni ännu är i startgroparna men....på er Facebook-sida nämns bland annat Dag Vag, SLF och Ebba Grön som influenser....band som hade en reggae och ska-ådra...så kan det tänkas komma någon baktakt från er kanske? Både pga infuenserna och jag vet ju att iaf du gillar ska?

Alla i bandet uppskattar ska (mer eller mindre), dock vet jag inte om det blir någon sådan låt. Det är inte helt omöjligt, eller jag kanske ska svara: klart vi ska! När vi började snacka om att starta Toxo var vi inne på att låta mer postpunk. Sen har repen och våra nya låtar ganska tydligt visat att vi är mer punk än post, några skavibbar har jag inte skönjat, men som sagt, det kanske kommer.

På tal om låtar, hur mycket har ni knåpat ihop. När kan ni tänkas ha en hyfsad setlist så ni kan köra ett gig?

Senaste repet hade vi 6 st låtar, + Dag Vag-cover, sen vet jag att några sitter hemma och knåpar låtar just nu, facebookchatten går varm med texter, och ljudfiler. Jag har själv tänkt att har vi 8 låtar har vi ett set, så vi är inte långt därifrån.

Det är nu jag hoppas att covern inte är Dimma...

Haha.. nää.. Det är en annan, och det är inte ens säkert att vi kommer köra den live. Det var den första låten vi började repa in, bara för att vi inte hade några låtar med oss. Och om du bara måste veta vilken det är: Himmel och Helvete.

Nu hann jag inte flika in " och jag antar att ni vet bättre än att göra Trycke e för mycke i tron att det är deras egen"

Om jag ska vara ärlig så har jag lyssnat svinlite på Dag Vag.

Hör du den vet du vad det är...hrm, men nu vidare:

Avdelningen kanske gå händelser i förväg: Skivsläpp. I mångt och mycket har kanske skivbolag spelat ut sin roll och band kan nu få bra spridning av sitt material själva...så är det DIY som gäller för er om ni kommit så långt att iaf smått filosofera om skivsläpp?

Vi tänker att vi spelar in två låtar i början av juni. Vi har en kontakt som redan visat intresse att vilja lyssna på det vi har att komma med, så det blir att skicka låtarna dit och hoppas på att det går hem. Förhoppningen är ju att vår musik ges ut (helst av någon annan än oss själva) och gärna på vinyl.

Då kommer Frågan med stort F...direkt när jag såg att du var med i ett nytt band- vi behöver ju inte låtsas som att vi inte känner varandra- så tänkte jag....ja, har du någon gissning?

Gissning på frågan?? Hmm.. om mitt gamla band lagt ner kanske?

Nej.....vad har bandnamnet för innebörd? Är det en produkt av ordlekarnas okrönta drottning?

Ah.. Det var jag och Staffan som kom på namnet och vi tyckte väl att det namnet signalerade mycket som vi älskar inom musik, vi resonerade logiskt, men jag vet inte riktigt hur vi kom fram till namnet egentligen. Sen ritade jag en logga som såg jävligt Straight edge ut med en hand som x:et i toxo är på, men ingen i bandet lever helt cleant ska sägas. Toxo har hängt kvar som namn och lär nog göra det också.

Den där historien får ni fejka längre fram, alla band med självaktning har ju en lustig anekdot om hur bandnamnet kom till....Gärna en tokrolig sådan.

Ja, men vad associerar du när du hör Toxo? En polare tyckte att det lät gasmask, gift, död. Själv tänker jag 60tal, soul, ska, punk, mods,

Jag kan ha kliat mig i huvudet och tänkt lite mer än brukligt på namnet. Utan att direkt kommit fram till något men nu när du säger det så klingar det lite 60-tal och mod ja.

..inte för att vi låter 60tal eller mod eller så.. men skitsamma.. jag gillar namnet i vart fall.

Ja, jag hade inte så mycket mer. Så om du inte har något att tillägga så får jag tacka och önska lycka till....och släng gärna in relevant kontaktinformation till er som avslut.

[email protected]


 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: