barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Lastkaj 14-Stormar.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
 
Om vi börjar med det visuella så är det den här skivan lätt en av årets snyggaste utgåvor. Och superlativen i den här recensionen kommer fortsätta att hagla.
 
Det är inte ofta jag får en sådan här känsla över ett svenskt band. Lastkaj 14 får mig att känna samma saker som jag gjort när jag hört utgåvor från både senare grupper som Antipati och Dobermann Cult såväl som ännu längre tillbaks...som utgåvor av Troublemakers, Asta Kask, Ebba Grön,  Agent Bulldogg och KSMB. Så jag anser att det här är och borde bli en svensk punkklassiker. 
 
Bandet slår undan benen på mig redan från första stund i öppningspåret Nycklar och lås samt efterföljande Se på oss nu och när Tjuvtricks och rackarspel kommer som spår tre så är jag nästan uppe bland lysrören (om jag hade haft några).
 
Bandet har välskrivna texter som man verkligen lyssnar på och även om det inte är många glada textrader så är det så på pricken i deras texter om vänskap, hur man lever i ekorrhjulet, politik och så vidare. Det är även bra att man får två sidor av samma mynt i två av texterna-Blomma utan blad och Ansikte på glänt som berör samma ämne fast ur olika (kön) perspektiv.
 
Dom ger mig den där känslan att "det här måste jag se live NU" då det är ett bra drag men med även lugnare partier-vilket är b-sidan i stort. Lugnare alltså med en hel del fiol och mandolin-och de visar att de har många fler strängar på sin lyra än punk i Vänskap som aldrig fanns där de helt klart är i klass med Gogol Bordello.
 
Jag skulle kunna fortsätta men jag tror dessa rader ger en rätt bra överblick av vad jag tycker.
 
...en blivande punkklassiker där du får två extra spår på vinylutgåvan.
 
KÖP!
 
 

Kommentarer

  • Sotarn säger:

    Då tycker jag du ska se dem live! Klart bästa jag sett på väldigt länge!

    2015-11-12 | 14:32:14
  • Jonas säger:

    Låten Våra dar måste vara århundradets bästa låt!
    Och att gänget i LK är världens skönaste människor som ger allt live gör de så jäkla magiska!!

    2015-12-18 | 10:51:00

Kommentera inlägget här: