barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Vet Hut-Vafan.

Kategori: Skivrecensioner.

Efter en tidigare ep så släppte Vet hut den här, som även finns i en deluxe utgåva på vinyl om jag fattat saken rätt tillsammans med den tidigare.
 
Bandet är från Malmö och ska jag vara helt ärlig så tog jag mig ganska fort tid att lyssna på dom efter ha sett hur dom ser ut. Måhända orättvisst men första tanken var hipsterband men då jag faktiskt hade hört Översittardjävlar och förälskat mig i Jennys röst så valde jag att bortse från det.
 
Och ja...nog är det mer rock än punk i mångt och mycket. Musikaliskt, inte i attityden. jag fumlar efter referenser men det bästa jag kan komma fram till är någon sorts influens av enklare sydstatsrock eller en snällare variant av den sortens rock n roll Nashville Pussy spelar.
 
Vem fan är du vinner min hjärta direkt, en låt om folk som tjattrar att man ska passa in med Volvo, hund och villa. Även Skit är mycket bra som handlar om att vi matas med just det från alla hörn och kanter, där en rad går Lyft på era huven-vidga era vyer.
 
Och jag gillar verkligen sången lika mycket som innan. Men tyvärr så envisas även detta band med att pitcha den efter andra spåret. Och det förstör mycket av upplevelsen för mig tyvärr. men skivan får helt klart godkänt och ett plus för låten För gammal för lokal, vilket jag antar är självupplevt. Och jag kan relatera till.
 
Hur detta band tas emot av vissa delar av punkscenen vet jag inte riktigt. Men jag tycker de är för bra för att avfärdas som hipsterband, vilket jag tror tyvärr är en stämpel de kan få om de nu inte redan har det. 
 
Så..som de själva sjunger:
 
Lyft på era huven-vidga era vyer.
 
För det gjorde ju jag.
 
 

Kommentarer

  • Jenny, Vet Hut säger:

    Men fan vilken härlig recension! Väg in att vi alla är i 35årsåldern/familjefäder/äkta makar/gillar IPA, så det är klart vi är hipsters! HAHAHAA!!!

    Du får fasn se till att se oss live - snabbare o bättre än på skiva såklart!

    Puss o kram från Vet Hut genom Jenka

    <3

    Svar: Det hoppas jag kunna göra.
    MM

    2015-10-28 | 12:02:49

Kommentera inlägget här: