barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Intervju med Lost Warning.

Kategori: Intervjuer.

 
 

Hej Lost Warning. Istället för att vara för uppenbar med öppningsfråga enligt standardformulär 1 A så frågar jag istället: Hur många gånger har ni kallats "Last" istället för ”Lost"?

Gakk - Det har hänt nån gång. Även Los Warning (som även är vårt mexikanska band)

Björn - Jag har aldrig hört det. Å andra sidan omger jag mig enbart med folk som vet vilka vi är.

Thomasson - Som Gakk säger så har det hänt någon gång. Det är väl rimligt att anta att det kommer hända igen.

Ni har släppt en sjua och en split (med Avgå!), som tagits bra emot vad jag har läst i alla fall. Stämmer det?

Gakk - Vi har släppt en demo också, och vad man kan kalla en ”demosjua”, men det lät helt annorlunda, och detta är ju ett helt nytt band. Men vi hade samma namn iallafall.. Det har tagits emot mycket bra, både i Sverige och i utlandet. Det uppskattas!

Björn - Folk är ju för fan som galna! Jag får fäkta undan fans till höger och vänster bara jag försöker gå ut och ta en enkel pilsner. Nä men allvarligt talat så har jag ju trots allt sysslat med musik i 20 år och att få den här responsen, och det efter så pass kort tid, känns ju vansinnigt kul.

Thomasson - Det stämmer! Riktigt kul att få så positiv respons på båda släppen. Det verkar ha nåt ut till många på kort tid, delvis i och med vår medverkan på Chaos in Sweden och via splitten med Avgå!

Och just ja...vi kanske ska dra det där om bandmedlemmar och hur länge ni funnits också. Varsågod!

Gakk - Startade Lost Warning som en sidogrej, december 2013 tror jag det var. Låg på is/ i kuvös tills 2015. Medlemmarna är: Björn - sång Gakk - gitarr Stam - trummor Thomson - bas

Björn - What he said....

Singeln släpptes av Bandworm, som väl minst sagt verkar gilla svenska band. Är ni nöjda med bolaget och blir det fler släpp där?

Gakk - Det blir fler släpp där. Är mycket nöjda med hjälpen man får i form av artwork, tröjtryck samt den smidiga hanteringen av allting.

Björn - Har inte haft så mycket att göra med det där, men det verkar funka väldigt bra så här långt. Nu väntar jag bara på lite fetare merch, typ stringtrosor, gymshorts och actionfigurer.

Thomasson - Ja absolut, det vore dumt att vara missnöjd. Allt verkar fungera bra hittills, och vi är väldigt tacksamma för den hjälp vi får.

Med risk för att fråga om saker man inte får fråga om i det här djävla landet....så vill jag ändå då ni är ett Malmöband glänta lite på den här dörren: Finns det någon konflikt mellan Stockholm och Malmö eller är det bara jargong med glimten i ögat?

Gakk - Kanske lite gnabb med glimten i ögat, dock inget man själv är inblandad i. Vad andra från Malmö gör kan jag inte svara för, men jag har mycket goda vänner i/från Stockholm och det är även därifrån man fått mycket support under releasen, gäller även Norrköping.

Björn - Det är väl alltid "vi mot dem”? Nä, men "konflikten" jag antar att du syftar på ligger nog snarare på ett personligt plan och är inget jag känner mig delaktig i. Next question!

Thomasson - Jag immunitetsförklarar mig i denna fråga, i egenskap av icke-Malmöbo. Men det är väl som allt annat, högst relativt.

Och efter det känns det som om jag bör lätta upp stämningen lite. Vad handlar era texter om, varifrån hämtar ni inspiration och kommer några låtar på svenska-jag menar skånska?

Gakk - Det kommer låtar på skånska, dessa ska släppas på ett svenskt bolag dessutom! Mer info kommer nog alldeles snart.. Det kommer bli skitkul att göra detta. Texter kommer skickas med så att alla ska förstå. Angående texter.. jag kan bara svara för den enda texten jag varit del av som är inspelad och det är ”Terraces”. Den handlar om läktarkultur, mot den moderna fotbollen, tradition against business. Vill dock höra Björns djupa analys nu på övriga texter så jag gör en skål popkorn.

Björn- Haha! Jo det här kommer att bli så djupt att det kommer att simma sådana där skumma fiskar med lysande spröt över din dator/mobilskärm medans du läser det. Texterna är väl mest allmänna observationer från vardagen och övriga livet som jag krafsar ner på små pappersbitar. När fickorna sedan är fulla så klipps och klistras dessa fragment ihop till färdig lyrik. Ibland blir jag nöjd med slutresultatet och ibland inte. Men i det sistnämnda fallet är det oftast för att jag för låtens skull måste stryka en massa text och känner att det jag vill ha sagt kanske inte riktigt når ut. Alternativet hade ju varit att skriva typ Crass-låtar och det tror jag inte resten av bandet hade diggat, haha! För mig måste dock texterna förmedla någon form av budskap, politiskt eller bara rent allmänmänskligt, annars kan jag lika gärna hålla käften. Så ni som hoppas få höra "Oi! Oi! Punx 'n' skins, boots 'n' braces, beer and violence, Oi! Oi! Oi!" kan leta upp ett annat band, för det kommer aldrig att ske. Och som sagt, JA, det kommer låtar på skånska. Och det kommer att låta så in i helvetes bra!

Ordet är fritt, tack för er tid.

Gakk - Skål och tack till: Hard and smart, PSK, PST, Club Peking, Avgå!, Sabotage, Nya Given, Grebol, Marching On Fanzine, Klubb Antisocial, Punk och Oi, Volxsturm, Mark, LV40 Punx And Skins, Björntorget, Ekan, Jimmy Cliff och Mupparna.

Björn - Hey baberiba och tack som fan! Thomasson- Stort tack för all support! Fritt Skåne!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: