barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Intervju med Marching On.

Kategori: Intervjuer.

  

Vad fick dig att börja göra ett (fysiskt) fanzine? Är det första gången för dig eller har du som många av oss andra-många försök bakom dig?

Hade tiden och ville göra något mer aktivt för “scenen”. Saknade papperszine så jag tänkte att vafan jag testar, skrev ihop ett par frågor och mailade ett gäng band. Har jobbat på tryckeri tidigare och kunde programmen redan så det gick rätt snabbt. Från idé till färdigt nummer på nån månad. Sen har det rullat på.

Presentera zinet lite och berätta gärna lite om vilka band som intervjuats o.s.v i respektive nummer.

Punk/oi!/Skinhead fanzine under parollen ”Sometimes Antisocial, Always Antifascist”. Intervjuat en hel drös vid det här laget, allt från Komintern Sect till Crown Court till Avgå! till Bouncing Sole Club arrangörerna.

Hade du trott att Marching On skulle få den genomslagskraft som det har fått?

Jag hade egentligen inga förväntningar alls, jag trodde nog att det fanns ett sug men det var helt klart större än väntat.

Något jag själv tycker kan vara svårt är att recensera skivor där banden innehåller polare/bekanta, att det kan vara svårt att hålla isär saker och ting och att det kan påverka vänskapen-har du någon erfarenhet av det hittils?

Än så länge har det gått smidigt eftersom de jag känner hittills gjort bra ifrån sig. Sen är jag ärligt talat inte så insyltad. Visst jag är polare med några, bekant med ett gäng men jag skulle inte ha problem att skriva vad jag tycker. Man måste ju vara ärlig, annars faller all trovärdighet. Skickar man in en skiva får man räkna med att omdömet kan bli något annat än vad man hoppats på. Sen kan man såklart välja sina ord mer eller mindre diplomatiskt. Men som sagt, hittills inga problem.

Hur har du valt ut banden att skriva om/intervjua? Är det bara personliga favoriter eller har du någon ambition att vara "up to date" och alltid ha med "heta band"? Eller är det kanske en kombo?

Har inga ambitioner av att vara up-to-date med vad som är poppis eller inte poppis men jag försöker hålla någon form av bredd. Det blir såklart sånt jag själv är intresserad av vilket ofta är något av det senaste jag hört. Det har även hänt att jag läst nåt på nätet som jag velat veta mer om, exempelvis alla diskussioner kring Perkele. Det enda riktmärke jag satt för mig själv (som jag vet att jag kommer bryta i nummer fem) är att intervjuerna ska vara färska och inte ligga o skräpa i datorn flera månader innan de publiceras, samma sak med recensionerna. I övrigt blir det lite vad det blir.

Vilket är dina egna favoriter bland zines? Och för sakens skull avser jag nu fysiska-aktiva eller inaktiva.

Non Serviam alla dagar i veckan. Blir törstig bara jag tänker på det.

Nästa nummer blir ett PSK-special om jag fattat det rätt, rätta mig gärna och/eller utveckla.

Stämmer! Blir intervjuer med medverkande band och annat kul och kommer delas ut gratis till alla besökare. Jäkligt kul att få ut så stor upplaga och att få samarbeta med PSK-gänget som är sjukt proffsiga. De ska ha all cred för arbetet de lägger ner.

Tack för din tid. Droppa kontaktadress och sen är ordet fritt och plattformen helt din.

Tack för ordet och kul att vara på andra sidan frågorna. Kolla gärna in: facebook.com/marching.on.zine

Vi ses i baren!

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: