barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

V/A-Fyrtal i punkrock.

Kategori: Skivrecensioner.

 
 
En samling som enligt pressreleasen ska visa att punken är mer vital än någonsin. Därom tvista de lärde.
 
För att gå händelserna i förväg så är det litye just det jag saknar, och även attityd och "kasta gatsten-mentalitet".
 
Men vi tar det från början.
 
Hata som lejon öppnar och gör det hyfsat åtminstone textmässigt i Vår värld, med reservation för att jag får lite vibbar att "Jumper spelar punk" men texten är bra, en historia om att låtsas som om att allt är bra och jag gillar just raden:

"I en värld där våra likes blir våra hjärtslag".
 
Men de två återstående spåren blir alldeles för mycket emo och offermentalitet. Visst är det inget fel att sjunga om känslor men det är skillnad på när Shane Macgowan eller Tom Waits gör det och offermentalitet/det är så synd om mig. Och försöket till skönsång i Labyrint är fruktansvärt.
 
Bendel och CO fortsätter på samma spår och min upplevelse om dom blir tyvärr likadan som ovan. 
 
Vidare till b-sidan och Björnarna. Som får till det i Borgare och bönder, om bemanningsföretag. De får väldigt mycket till det. Och de övriga två spåren funkar bra textmässigt också även om jag får en liten känsla av Magnus Uggla över sången. Och inte ens den bra Uggla utan den senare.
 
Sist ut, och överlägset bäst blir Underhund som jag anser är mest punk på den här skivan. Här ÄR det vitalt och drag med tre ackord. Detta band räddar skivan från en smärre katastrof och deras bidrag gav dom en ny gillamarkering på fejsbook.
 
Så om jag inte vara tydlig innan så...
 
....är den här skivan alldeles för snäll, känslosam och poppig för min smak. Men har folk en soft spot för Vånna Inget och liknande band så är det nog ett självklart köp eller något som ofta kommer rulla på spotify.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: