barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Gruvpunk.

Kategori: Gigrecensioner.

 En aningen försenat kommer här en rapport från Gruvpunken.
 
Fredagen missades, enligt rapporter som kom på kvällen så var det olika bud om hur många som var där-från "typ 30" till i alla fall 150. Jag låter det vara osagt. Lite trist i vilket fall att det blev glest för många av banden-The Bristles och Toxic Lab rats bland annat  (då kanske) men att det skulle bli ett djäkla lämmeltåg på lördagen var det inget snack om. Jag tror det var 800 där på lördagen, vilket var skönt efter förra årets...ja, man kanske kan kalla det fiasko?
 
Pga en felkörning så missades de första låtarna av Gråsuggorna, faktiskt så hade jag missat att klockan var så mycket så när vi klev ur bilen och jag hörde dom blev det bråttom. Vi kom till lilla scenen lagom till 10 punx-och trist nog var just den låten talande. De verkade dock inte bry sig över den lilla publiken utan öste på med sin UK 82-doftande punk och vi som var där fick höra bland annat Psycho bitch, Låt bli-lägg av och Violence.
 
 
Medans nästa band-Comminor spelade togs en öl och skitsnackspaus.Så jag kan inte uttala mig mer om dom än att Johanna kraxade (?) en del i sången. Vid det här laget dök Jake Burns och resten av SLF upp och jag hade god lust att ta idolfoto men då Jake Burns satt och läste samt att de precis skulle käka...så sket jag i det.
 
Tillbaks till lilla scenen vid halv fem då The Value skulle lira. Och det var första gången jag såg dom men har hört en del lovord över deras nya sound efter diverse medlemsbyten ett par månader. Och visst leverade dom. Jocke har helt klar utvecklats på sång om man jämför med epn, vars låtar-Here to stay, Down down down o.s.v lät klart mycket bättre live.
 
 
Eftersom det var varmt som fan så gled en del öl ner....ungefär 3 miljoner men inte blev man så packad som man borde.Det blev i alla fall en enda lång väntan på Asta (och en burgare) och Utanförskapet spelade därimellan men....nja, mangel en sådan här dag var inte mitt glas samarin. SLF hann soundchecka innan...som man INTE fick ta foton på-otroooligt djävla fjantigt.
 
 
Men till slut gick Asta på...ett band som jag håller DJÄVLIGT högt och de blandade friskt mellan material från den djävligt bra nya skivan-Handen på hjärtat och äldre material som Psykiskt Instabil, Dom får aldrig mig, Lasse Lasse Liten och Välkommen hem. Och under setet fick jag en liten lust av att köra en mindre operation tillrättavisning på en snubbe som dansade hårt-men så uppenbart just för att få till bråk. Snubben åkte ut, fick en del törnar själv både över läpp och näsa (jag var fullkomligt oskyldig). Men en fråga var varför folk kastade så mycket öl och (plast) flaskor på alla banden? Är det någon punkgrej att visa uppskattning som jag helt missat?
 
Charta 77 körde därefter och hade en enligt mig svår uppgift att gå på efter Asta. Jag lyssnade på Vykort från Rio från en galax långt borta och gick fram när de körde Lilla Björn och lilla tiger-annars gick det för mig förbi ganska obemärkta.
 
Alonzo FAS 3....öppnade med Sex noll två och orden "nu kör vi" och DJÄVLAR vad de levde upp till den meningen. Det var ös från början till slut och publiken var lika galen som Alonzo himself. Kul var att publiken verkade gilla och vänta lika mycket på deras egna material som KSMB-klassikerna de körde, de måste kört 80% sådana. Så det är kul. Jag var helöt slut efteråt och kunde inte önskat mer. Gästartister kom i form av en snubbe från Baboon Show och Hjalle från Mimikry i Atomreggae och jag kan bara säga-stackars er som inte var där.
 
SLF har jag hört att de brukar vara djävligt ojämna-hur bra som helst ena giget för att bara vara trötta nästa. och sista dagen på en lång turnè-hur skulle det gå? Jo...de var inte trötta på en fläck utan körde massa bra från de tre fantastiska första plattorna och en del nytt som var djäkligt bra. Nobodys hero, Suspekt device, Doesnt make it alright, barbed wire love-ja, ni hör ju! De körde även hyllningen till Joe Strummer-Strummerville vilket fick mitt stora Clash-hjärta att dunka-samt tårar att trilla.
 
Nöjd knatade man mot bilen men hann notera att ett stackars band gick på lilla scenen som sista akt. Vi åkte hem till fina blixtrar på himlen och det är bara att konstatera att det var en djäkligt bra festival med bra vimmel soch sjukt bra band. Sen kan man kanske knorra lite över den dyra ölen men sådant är ju mer regel än undantag. Slirig lyckades man bli trots det.
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: