barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Ex Animo, Our Heart and soul samt Last Light.

Kategori: Gigrecensioner.

 
 
Jag klurade ett tag om jag verkligen skulle skriva om detta...eh, "hardcore-gig" jag var på förra lördagen - då jag har ganska få positiva saker att nämna men det får väl ses som en....liten scenrapport kanske.
 
Först vill jag säga att V-ås Sxe gör ett bra jobb med att boka nyktra gigs som kanske främst riktar sig till de under 18. Man vet ju själv hur det var i den åldern när man ville höra livemusik men inte hade åldern inne. Arrangörsgruppen körde mycket bra grejer i början av förra året men nu på senare tid har de kört mer och mer band som spelar...emo-core? Och kidsen verkar gilla det. Vilket the middle-ages square guy har svårt att förstå-varför lyssna på musik som går ut på att man mår dåligt? Visst-känslosam musik kan man göra....
 
Men man kan göra det på ett bra sätt och man kan göra det på ett dåligt.
 
Nåja....jag kom ner lite senare än utsatt tid när det skulle börja och hann bara se två låtar av Ex Animo. Och jag fick emo-vibbar direkt. Jag brukar inte kolla upp banden innan jag går ner alla gånger, något jag måste läsa mig-med facit i hand. bandet visade dock en sjyst attityd när de körde en låt mot hela "pay to play"fenomet som inte alls hör hemma i underground-scener och är både otyg och ofog. De hade en tjej på trummor som såg väldigt koncentrerad ut och det är positivt att fler och fler tjejer kommer in i hc-scenen....eller ja, emo var det ju.
 
Kikade in merch-borden i vanlig ordning och jag hajar inte varför många band gör så fula tröjor o.s.v. Svartvitt och det ser ut som det är ritat av en femåring eller någon "djup" människa...ofta är det djur på motiven också. Ingta köp där....
 
Our heart and soul gick på sen och de lät som....ett ledset Blink 182? De öppnade med att säga att "vi ska få er må dåligt och tänka på döden"...happy days. Näst sista låten av deras fyra-fast de utlovade fem-var det lite drag i men...nej, återigen inte mitt glas samarin.
 
Jag stannade dock för att se ännu ett band..Last Light och på linechecken blev jag lite förv'äntansfull då gitarristen klinkade spontant på låtar av Motörhead, Metallica (jajajaja) och jag tyckte mig höra riff från Holiday in Cambodia också? Men det var mest gapande som kändes som gapande för gapandes skull när de drog igång och musiken kom inte igång riktigt trots att det var hyfsat drag.
 
Man ska väl inte klaga när det finns eldsjälar som arrar men jag hoppas att arrangörerna visar lite bred som de gjorde tidigare och inte fastnar i att bara köra emo-band...om man nu får önska. Intresset finns ju där för annat så.....

Kommentarer


Kommentera inlägget här: