barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Perkele+Saturday`s Heroes.

Kategori: Gigrecensioner.

Efter åratal som fan av Perkele så fick jag igår äntligen se dom på min hemmaplan på en av deras sällsynta Sverigespelningar.
 
Som support hade de Saturday`s Heroes som nyligen besökte V-ås och som nu som då gjord een mycket bra spelning. Jag är fortfarande pinsamt dåligt inlyssnad på deras nyare material så jag kan inte göra någon djupare analys av dessa mer än att de är bra. Mest var jag nöjd över de tidiga (just pga det nämnda faktum) låtarna Way of a man, My life back och Finspång och mer än lovliga pluspoäng för covern på Stiff Little Fingers-Alternative Ulster.
 
 
 
 
 Och Perkele gjorde en knappast besviken, jag tror de flesta var uppe bland lysrören.  Bandet körde mest äldre material och inte så mycket från de två senaste skivorna men vad gjorde det? Det var allsång och röj från början till slut, såpass att det fick stå vakter uppe på scenen. Mest responds fick väl Moments, Längtan, Visitors och avslutningen Heart full of pride.
 
 
Och innan spelningen så hade det knorrats en del - från vad jag tyckte det verkar som-folk som inte direkt är involverade i scenen: Att det skulle komma en massa "hemska nazister". Nu fanns det en handfull sådana på plats men ingen av dessa agerade på något vis ut sina åsikter utan valde-som sig bör-punkmusik och öl. Det är lustigt att de som verkar ha flest (och bäst om de får säga det själva) åsikter och insyn i scenen....är just sådana som knappt är involverade själva. Men,men - en mycket lyckad kväll som lätt kommer rankas bland de fem bästa i stan på senare år.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Ben Sherman säger:

    Sjukt att det dyker upp människor med främlingsfientliga åsikter på ett Perkele-gig
    då Perkele är ett uttalat anti-fascistband, står på vänsterkanten och dessutom är etniskt mixat.

    Men men, vi får väl hoppas att Perkele och dess publik kan vidga dessa hatiska och ignoranta människors vyer.

    2014-04-14 | 13:01:00
  • MM säger:

    Ja, jag ser paradoxen jag med, det är lite "äta kakan men ha den kvar".

    2014-04-15 | 09:56:54

Kommentera inlägget här: