barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Charta77+Generalerna+Hawkins.

Kategori: Gigrecensioner.

I fredags-den 23:e var det bra punkspelningar i hela landet. I Västra Aros bjöds vi på innehavarna av publikrekordet på Bankiren-Charta 77 som skulle ha sällskap av Generalerna och för mig helt okända Hawkins. 
 
Jag hoppades väl hemma på en sval kväll och egentligen var peppen inte stor att gå in i en varm lokal men det var ju spelning så...på vägen ner kändes det okej men det tog inte länge innan man märktye hur varmt det var inne i lokalen. Och dessutom smakade ölen blaskigare än någonsin till råga på det.
 
Något publikrekord såg det inte direkt ut att bli när Hawkins gick upp på scenen och drog igång med sin någon sorts (hård) rock. Jag tyckte de var en aningen malplacerade denna kväll och förstod inte riktigt meningen med att ta med ett band som spelade sådan sorts musik....när det ju var en punkafton. Jag språkade med en del bekanta och detta men missförstods och fick bland annat förklaringen (eller ursäktandet) "de är ju unga". Jag menade inte att bandet var dåliga på att spela för spelade kunde dom. De kändes som sagt bara inte rätt för den här kvällen. Nåja, de drog av en 6-7 låtar i alla fall där höjdpunkten var covern på Black Knight.
 
Generalerna har jag inte sett på en 2-3 år och de har helt klart utvecklats och kommit långt sedan dess. Var jag ska placera dom musikaliskt vette sjutton men....tja, mer pop än punk men med en bra scennärvaro-främst av sångaren Björn och lite baktakt då och då plus att tillkomsten av saxofonisten var bra. Jag har inet hört deras nya skiva som kom rätt nyligen men nyaste låten jag kände igen var Bara en stjärna faller, sen hade jag behållning av äldre låtar som Kvart i fem, Vackrast i stan och avslutningen med Jockes kalas.
 
 
 
 
Och huvudakten då....ett band jag anser blivit aningen överexponerat de 3 senaste åren. Det känns bland annat omöjligt att ha en större punktillställning i mellan-Sverige utan Charta. Det blir lite tjatigt och jag undrar om det ens direkt finns en marknad. Jag har inget emot dom så- de är ett okej band men ibland känns det som-inte nu igen!
 
De gjorde i alla fall en bra dag på jobbet och blandande bra mellan låtar från skivorna de gjort men jag ska erkänna att jag lyssnade med ett halvt öra.
 
 
Men det är bra att punkspelningarna bli oftare och oftare i stan men....nu börjar det kanske bli lite väl många reprisakter.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: